Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

"Medieföretagen har gjort rekordvinster under 2000-talet"

Publicerad: 2 mars 2009, 15:12

Idag presenterade IF Metall arbetsgivarorganisationerna en historisk uppgörelse, där en lönesänkning på 20 procent ska bromsa varselvågen. Men på Journalistförbundet kan man inte tänka sig en liknande lösning.


Ämnen i artikeln:

Svenska Journalistförbundet

Agneta Lindblom Hulthén. Foto: SJF

I dagens uppgörelse mellan IF Metall och arbestgivarorganisationerna så ska jobben behållas. Tanken är att de anställda kan få utbildning och ledighet mot att deras lön under tiden bara blir 80 procent. Uppgörelsen gäller från och med idag och ett år framåt.

Men en liknande lösning är otänkbar för Journalistförbundet.
– Det här är en gammaldags permittering och något vi inte sysslat med inom SJF. En tillverkningsindustri kan också stängas av under en period. Det kan man inte göra med en dagstidning, säger Agneta Lindblom Hulthén, SJF:s ordförande.

Men MTG har fryst lönerna och Realtid.se vill sänka lönerna med 30 procent?
– De svenska medieägarna har aldrig tjänat så mycket som de gjort på 2000-talet. Goda företagsledningar måste ha förutsett att konjunkturen skulle gå ner och ha sparat i ladorna.
– På de platser där vi har kollektvivavtal kommer vi inte att gå med på några sänkningar. Där vi inte har det kommer vi att hjälpa våra enskilda medlemmar.

Hur upplever du krisen?
– Alla är bekymmrade och vi har en lista på företag som aviserat neddragningar. Den listan uppdateras nu minst en gång i veckan.
– Samtidigt gäller det att ha is i magen. Många arbetsgivare utnyttjar den allmänna krisen för att göra neddragningar.

Hur jobbar ni?
– Vi är ett mycket praktiskt förbund. Just nu reser vi mycket för att hjälpa medlemmar och klubbar på företag som aviserat nedskärningar.

Hur tycker du att medieägarna borde agera?
– Journalistiken fyller nu under krisen en mycket viktig roll. Läsare och tittare behöver information och råd om hur krisen påverkar dem. Det är ägarnas skyldighet att inte utarma redan anorektiska redaktioner.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.