Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Medieikon sågar svensk utlandsbevakning

Publicerad: 7 maj 2014, 11:31

Tyler Brûlé på scen under Stockholm Media Week.

Foto: Magnus Helander.

Magasinsstjärnan Monocles grundare Tyler Brûlé älskar print och har sagt saker som att han skiter i sociala medier och iPads. I dag gästade han Stockholm Media Week. – Trots att USA just nu är världens mest print-fientliga land växer vi även där, säger han till Resumé.


När de flesta tidigar i dag desperat fokuserar på digitaliseringen och hur de ska kunna ta betalt, går kanadensaren Tyler Brûlé i motsatt riktning med sitt premium-magasin Monocle.

Med kontor världen över, ett extremt kvalitetstänk, odlandet av en stark redaktionell kultur, en radiokanal, Monocle-kaféer och en förmåga att ta riktigt ordentligt betalt har han gjort succé med en traditionell magasinsmodell som tillfredsställer kräsna läsare.

Tyler Brûlé vill se Monocle som en produkt man kan samla på och gärna visar upp hemma i hyllan. Han lyckas fånga annonsörerna men bjudresor för reportrarna är totalförbjudna. Den journalistiska integriteteten värnar han – däremot kan reportrarna vara bra även som annonssäljare, menar han.

Tyler Brûlé är en Sverige-vän och har i många år haft hus här. Däremot är han inte särkilt imponerad över den svenska medieutvecklingen. Han hyllar visserligen startups som Spotify och det självförtroende som finns inom det området, men sägar svenska mediers utlandsbevakning och nedtrappning på print.

–      Sverige måste investera mycket mer i bättre journalistik. Ni har Ukraina-krisen framför dörren, men bevakningen av det är klen. Sveriga kan spela en mycket större roll och svenska medier skulle kunna stärka sin position oerhört om de kunde investera mer i journalistiken. Det finns många tidningschefer här som är okreativa och talar för mycket med konsulter.

Hans råd till svenska tidningar och magasin är att öka kvalitén på rapporteringen, såväl nationellt som internationellt, och att aldrig spara pengar på papperskvalitén i tidningen.

–      När man tar i en svensk tidning känns det som att den inte har något värde. Man får aldrig underskatta papperskvaliténs betydelse.

Monocle fyller sju år, har en upplaga på 80 000 ex och har Norden sammantaget som sin fjärde största marknad. Störst är tidningen i Storbritannien och Tyskland. I USA går det också bra, trots att print allmänt är på utdöende.

Om fem år tror Tyler Brûlé att Monocle har stärkt sin internationella position ytterligare med tv-innehåll och kanske till och med egna tidningskiosker.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.