Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 11 mars 2014, 08:23
Staffan Slörner.
Foto: Rickard Kilström.
Investeringarna backade med en procent hos medlemsföretagen vid Sveriges Mediebyråer under februari. Sammantaget har årets medinvesteringar ökat med drygt 1 procent fram tills nu jämfört med motsvarande period förra året.
Sveriges Mediebyråer konstaterar att de enskilda mediekategorierna skiljer sig åt rejält.
Internet visar exempelvis en uppgång med 6 procent under februari och var därmed bäst i klassen, men tillväxten är ändå långsammare jämfört med förra månaden samt för helåret 2013.
Tv visar en tillväxt på två procent under februari, vilket betyder att de två första månaderna ligger i paritet med motsvarande period under förra året.
Ökningarna inom både Internet och tv räcker dock inte för kompensera en fortsatt nedgång inom printmedier – både populärpress och fackpress backar med 17 procent under februari.
Samtliga kategorier inom dagspress backar under februari, men nedgången under februari är mindre än den totala nedgången under förra året.
Kvällspressen minskar med 11 procent trots en månad med OS.
– Den försiktiga ökningen i medieinvesteringar hittills i år återspeglar till viss del den förbättrade ekonomiska konjunkturen. Variationerna är dock väldigt kraftiga för respektive mediekategori vilket är normalt för februari som generellt har relativt låga volymer, säger Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer i en kommentar.
Sveriges Mediebyråer menar också att 2014 är ett ”stort sportår”, vilket gör att utfallet skapar osäkerhet kring hur året skall utvecklas.
Staffan Slörner uppger att investeringar i mobil annonsering driver Internetkategorin, medan mediekategorin sök visar en total nedgång på sju procent under årets två första månader.
– Bedömningen framåt är att volymerna för sök ligger på svag nedgång för första kvartalet, vilket med stor sannolikhet kommer återhämtas löpande under året, säger Staffan Slörner i en kommentar.
Radio tappar kraftigt under februari och såväl SBS som MTG Radio visar en ”hög utförsäljningsgrad”.
Bio har en stark utveckling även om siffrorna gynnas av säsongsmässiga effekter.
900 miljoner kronor förmedlades under februari.
Karl-Johan Byttner