Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Medieinvesteringar backar under februari

Publicerad: 11 mars 2014, 08:23

Staffan Slörner.

Foto: Rickard Kilström.

Investeringarna backade med en procent hos medlemsföretagen vid Sveriges Mediebyråer under februari. Sammantaget har årets medinvesteringar ökat med drygt 1 procent fram tills nu jämfört med motsvarande period förra året.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerStaffan Slörner

Sveriges Mediebyråer konstaterar att de enskilda mediekategorierna  skiljer sig åt rejält.

Internet visar exempelvis en uppgång med 6  procent under februari och var därmed bäst i klassen, men tillväxten är  ändå långsammare jämfört med förra månaden samt för helåret 2013.

Tv  visar en tillväxt på två procent under februari, vilket betyder att de  två första månaderna ligger i paritet med motsvarande period under förra  året.

Ökningarna inom både Internet och tv räcker dock inte för  kompensera en fortsatt nedgång inom printmedier – både populärpress och  fackpress backar med 17 procent under februari.

Samtliga kategorier  inom dagspress backar under februari, men nedgången under februari är  mindre än den totala nedgången under förra året.

Kvällspressen minskar med 11 procent trots en månad med OS.

– Den försiktiga ökningen i  medieinvesteringar hittills i år återspeglar till viss del den  förbättrade ekonomiska konjunkturen. Variationerna är dock väldigt  kraftiga för respektive mediekategori vilket är normalt för februari som  generellt har relativt låga volymer, säger Staffan Slörner, vd på  Sveriges Mediebyråer i en kommentar.

Sveriges Mediebyråer menar också  att 2014 är ett ”stort sportår”, vilket gör att utfallet skapar  osäkerhet kring hur året skall utvecklas.

Staffan Slörner uppger att  investeringar i mobil annonsering driver Internetkategorin, medan  mediekategorin sök visar en total nedgång på sju procent under årets två  första månader.

– Bedömningen framåt är att volymerna för sök ligger  på svag nedgång för första kvartalet, vilket med stor sannolikhet  kommer återhämtas löpande under året, säger Staffan Slörner i en  kommentar.

Radio tappar kraftigt under februari och såväl SBS som MTG Radio visar en ”hög utförsäljningsgrad”.

Bio har en stark utveckling även om siffrorna gynnas av säsongsmässiga effekter.

900 miljoner kronor förmedlades under februari.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.