Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Medieinvesteringarna backar: Kan bli nedgång för första gången sedan 2013

Publicerad: 12 November 2019, 09:18

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, backade med 22,4 procent under oktober. Trots periodiseringseffekten ökar bio med hela 28,8 procent.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

Minskningen i oktober kan till stor del tillskrivas icke periodiserad data, oktobermånaden 2019 hade en faktureringsdag mindre jämfört med 2018. Bio attraherade köparna trots att mätningen skevar. Ackumulerat under året ökar bio mest, en positiv tillväxt om 12,3 procent. Totalt förmedlades drygt 1,4 miljarder kronor i oktober.

– Ytterligare en anledning till att medieinvesteringarna backade är inbromsningen som skett från spelbolagen, vilket troligen även kommer att påverka kommande månader, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer i en kommentar.

Samtliga mediekategorier, bortsett från bio, backade under oktober. Tuffast under oktober hade DR/Annonsblad och online video. Ackumulerat, hittills i år, står dagspress kväll för den största tillbakagången med en negativ tillväxt om 28,7 procent. De samlade printkategorierna backade på bred front och i oktober noterades en negativ tillväxt om -22 procent.

– Oktober är en av de största månaderna sett till omsättning, vilket antyder att vi eventuellt kommer att se en nedgång i medieköp när vi summerar helåret 2019 – något vi inte har sett sedan 2013. En avmattning i BNP, sänkta tillväxtprognoser från flertalet institut, en svag krona och allmän internationell oro påverkar reklammarknaden negativt, och här kan medieinvesteringarna från mediebyråerna vara en tidig varningssignal på en krympande reklammarknad. Något överraskande är den svaga månaden för rörlig bild. TV, den enskilt största kategorin, backade 25 procent och online video gjorde en mycket svag månad med en negativ tillväxt om 36 procent. Detta kan vända i november då vi tidigare har sett en generell ökning inom rörlig bild, men att man tappar i en så pass viktig månad som oktober bör vara oroande för medieägarna, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediabyrå i en kommentar. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.