Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 13 November 2012, 08:07
Foto: Colourbox.
Medieinvesteringarna backade under oktober månad med nästan 5 procent jämfört med samma månad föregående år, enlig Mediebyråbarometern.
Ämnen i artikeln:
MediebyråbarometernDet är tredje månaden i rad som de totala investeringarna uppvisar lägre volym jämfört med samma månader 2011, enligt senaste Mediebyråbarometern.
De enda mediekategorier som ökar i oktober är tv, sök och bio. Att mediekategorin tv har ökat med knappt 6 procent hittills i år och internet med drygt 6 procent gör att de totala medieinvesteringarna endast har backat med 1 procent.
– Oktober blev den månad med näst högst investeringar sedan vi började mäta 2007. Den enda månad som levererat bättre volymer är just oktober ifjol. Vidare är det glädjande att omsättningen i tv för oktober slår alla rekord och är all-time-high. I oktober ökar tv med drygt 8 procent och följer upp en stark septembermånad vilket också befäster en bra tillväxt på tv-marknaden. Ett lyft i kommersiell tittartid under oktober är en bidragande orsak till att tv-kanalerna plockat volymer i denna utsträckning, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer i en kommentar.
I oktober accelererar raset för printkategorin ytterligare och dagspress både i storstad och på landsort backar kraftigt med 20 procentiga nergångar. Även kvällspress gör en svagare månad, men håller ackumulerat för året emot relativt väl med en total nedgång på 4 procent
Fackpress är den printkategori som backar minst, men är ändå nästan 10 procent ner i oktober.
Mediekategorin utomhus/trafikreklam backar återigen kraftigt i oktober, minus 19 procent, och har hittills i år backat med 11 procent. Även mediekategorin radio backar och det med knappt 20 procent, efter en viss uppgång i september.
Mediekategorin bio ökar däremot markant i oktober, upp drygt 84 procent. Volymerna är dock små, så enskilda kampanjer får stort genomslag.
Linus Fremin
Ämnen i artikeln:
Mediebyråbarometern