Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag08.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Medieinvesteringarna fortsatt ner

Publicerad: 13 November 2012, 08:07

Foto: Colourbox.

Medieinvesteringarna backade under oktober månad med nästan 5 procent jämfört med samma månad föregående år, enlig Mediebyråbarometern.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Det är tredje månaden i rad som de totala investeringarna uppvisar lägre volym jämfört med samma månader 2011, enligt senaste Mediebyråbarometern.  

De enda mediekategorier som ökar i oktober är tv, sök och bio. Att  mediekategorin tv har ökat med knappt 6 procent hittills i år och  internet med drygt 6 procent gör att de totala medieinvesteringarna  endast har backat med 1 procent.

– Oktober blev den månad med näst högst investeringar sedan vi började  mäta 2007. Den enda månad som levererat bättre volymer är just oktober  ifjol. Vidare är det glädjande att omsättningen i tv för oktober slår  alla rekord och är all-time-high. I oktober ökar tv med drygt 8 procent  och följer upp en stark septembermånad vilket också befäster en bra  tillväxt på tv-marknaden. Ett lyft i kommersiell tittartid under oktober  är en bidragande orsak till att tv-kanalerna plockat volymer i denna  utsträckning, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer i en  kommentar.

I oktober accelererar raset för printkategorin ytterligare och dagspress  både i storstad och på landsort backar kraftigt med 20 procentiga  nergångar. Även kvällspress gör en svagare månad, men håller ackumulerat  för året emot relativt väl med en total nedgång på 4 procent

Fackpress är den printkategori som backar minst, men är ändå nästan 10 procent ner i oktober.

Mediekategorin utomhus/trafikreklam backar återigen kraftigt i oktober,  minus 19 procent, och har hittills i år backat med 11 procent. Även  mediekategorin radio backar och det med knappt 20 procent, efter en viss  uppgång i september.

Mediekategorin bio ökar däremot markant i oktober, upp drygt 84 procent.  Volymerna är dock små, så enskilda kampanjer får stort genomslag.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.