Media
Medieinvesteringarna fortsätter att öka – viss återhämtning för bio och utomhus
Publicerad: 8 september 2021, 09:07
Senaste Mediebyråbarometern visar en tillväxt för annonsmarknaden i augusti.
Mediebyråbarometern, som visar medieinvesteringarna förmedlade via Sveriges mediebyråer, visar en tillväxt på 4,6 procent för augusti månad jämfört med motsvarande månad 2020. Sammanlagt investerades 1,1 miljarder kronor i medier under augusti.
Digitala mediemarknaden driver tillväxten. Sök ökar med 18,9 procent, onlinevideo med 16,3 procent och sociala medier med 10,5 procent under augusti.
Med minskade restriktioner står bio som mediekategori för en stark återhämtning under månaden. Samtidigt är investeringarna alltjämt på en låg nivå, knappt 2 miljoner kronor. Ackumulerat under 2021 backar bio med 82 procent, jämfört med ett svagt 2020.
Även utomhus upplevde tillväxt i augusti, 13,5 procent. Även här minskar investeringarna jämfört med perioden januari-augusti 2020. En negativ tillväxt på 7,9 procent.
Mediekategorin som hade sämst utveckling under augusti är dr/annonsblad, en negativ tillväxt på 37,9 procent. Hittills i år har kategorin minskat med 34,5 procent, störst negativ tillväxt av alla.
– Utomhusbolagen, som hade ett mycket tufft 2020, har stor orderingång under hösten, tv-stationerna är ofta slutsålda, radionätverken rapporterar stark efterfrågan och slutsålda veckor. Vi ser också att budpriserna digitalt stiger. En full återhämtning till nivåerna som gällde före pandemin kan ske snabbare än förväntat, säger Jochum Forsell, senior partner på Hear, i ett pressmeddelande.