tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Medieinvesteringarna minskade i december: ”En indikation för 2023”

Publicerad: 10 januari 2023, 14:00

Investeringar i bioreklam har växt mest under 2022 – detta på grund av nedstängningen av biografer 2021.

Foto: Christine Olsson

Trots en nedgång i december så visar 2022 en tillväxt inom medieinvesteringar. Men nedgången i december kan ses som ett varningens tecken inför 2023, enligt Benjamin Holmfred på Sveriges Mediebyråer.

Ämnen i artikeln:

MedieinvesteringarSveriges MediebyråerMediebyråbarometernNyheter

Alicia Price

alicia.price@resume.se


Under december minskade medieinvesteringarna enligt den statistik som Sveriges Mediebyråer för, vilken inkluderar medieinvesteringar förmedlade via deras medlemmar. Minskningen låg på 11 procent, men trots detta ökade medieinvesteringarna för helåret 2022 med 3,6 procent. Totalt förmedlades 14,5 miljarder kronor under helåret, varav 988 miljoner under december.

Under december syntes negativ tillväxt i majoriteten av kategorierna, med den största negativa tillväxten hos DR/annonsblad som låg på minus 31,7 procent. Kategorin är även den som backat mest under helåret 2022.

Störst tillväxt syns i kategorin bio, något som förklaras av att många biografer helt eller delvis stängde under 2021. Annars är kategorin utomhus/trafikreklam den som växt mest, med 38,6 procent vilket motsvarar en ökning med 444 miljoner kronor för helåret (totalt för 2022: 1,5 miljarder).

En annan trend är att pengarna inom video rör sig från tv till onlinevideo. Siffrorna visar också att printkategorierna inledde året starkt, detta med en positiv tillväxt om 7 procent, men backade sedan under årets sista kvartal med 22 procent.

– Vi kan nu sammanfatta 2022 som ett år med en mycket stark inledning, men som försvagades över tid. Tillväxten på helår är 3,6 procent, där första halvåret var starkt med en positiv tillväxt om 10 procent, andra halvåret svagt med negativ tillväxt om 1 procent. Under årets sista månad, december, backade investeringarna med 11 procent och nedgången i december bör ses som en indikation inför 2023, säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer.

– Marknadssituationen med lågkonjunktur, inflation och minskad disponibel inkomst gör att många annonsörer är försiktiga med större marknadsföringsaktiviteter och medieköp. Detta förstärker prognosen att också medieinvesteringarna är på väg mot en svagare period 2023.

– Medieinvesteringarna avslutar 2022 svagt, medieköpen minskar med 11 procent och decembernoteringen är den lägsta sedan 2015. Julannonseringen är betydligt lägre, vilket påverkar medier som historiskt sett har gynnats av detaljhandelsannonsering, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå.

Bild 1/2  

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev