Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Medieköpen: minus 16 procent i mars

Publicerad: 21 April 2009, 07:41

Fallet fortsätter – men inte lika drastiskt som i januari och februari. Investeringarna via Sveriges Mediebyråer minskade med 16 procent under mars jämfört med samma månad 2008. Investeringarna uppgick till1 044 miljoner, knappt 200 miljoner mindre än mars förra året.


Per Rosvall ser en viss inbromsning.

Totalt är nedgången 18 procent för första kvartalet 2009, men samma jämförelse med 2007 visar att nedgången 3,5 procent.
– Det visar att vi inte ligger på extremt låga nivåer, utan att det fortfarande är betydande volymer som investeras genom våra medlemmar. Snarare var 2008 ett extremt starkt år, kommenterar Per Rosvall, vd för Sveriges Mediebyråer.

Störst är nedgången för kvällspress och fackpress som båda går ned med cirka 40 procent under första kvartalet 2009.

Dagspress storstad går ned med 25 procent och populärpress med 24 procent under första kvartalet.
Internet backar med 24 procent i mars och ligger efter första kvartalet på minus 20 procent.

De mediekategorier som minskar mindre än branschen i övrigt under första kvartalet är TV, dagspress landsort samt bio.

Bäst har utomhusreklam klarat sig bäst är, endast minus 5 procent Även TV fortsätter att ta andelar och utgör nu 38 procent av de totala investeringarna, jämfört med drygt 35,5 procent första kvartalet 2008.

Förändringar medieinvesteringar

Mediekategorier som minskar i mars 2009:
Fackpress -40 procent
Kvällspress -38 procent
Internet -24 procent
Populärpress -23 procent
Bio -22 procent
DR/Annonsblad -21 procent
Dagspress storstad -18 procent
TV -12 procent
Radio -11 procent
Dagspress landsort -9 procent
Utomhusreklam -5 procent

Mediekategorier som ökar första kvartalet 2009:
Bio 28 procent

Mediekategorier som minskar första kvartalet 2009:
Fackpress -40 procent
Kvällspress -40 procent
Dagspress storstad -25 procent
Populärpress -24 procent
Internet -20 procent
Utomhusreklam -19 procent
Radio -19 procent
DR/Annonsblad -17 procent
Dagspress landsort -16 procent
TV -12 procent

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.