Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Medieköpen slår rekord i maj – utomhus driver tillväxten

Publicerad: 7 juni 2022, 08:49

Anna Hugosson

Medieinvesteringarna ökade med 3,5 procent i maj, jämfört med samma period förra året. Flera kategorier uppvisade stark tillväxt – och utomhus ökade mest.


Ämnen i artikeln:

NyheterMedieinvesteringarMediebyråbarometern

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråer, uppgick till 1,4 miljarder kronor i maj, en ökning på 3,5 procent jämfört med maj 2021. Det innebär den högsta majnoteringen sedan Mediebyråbarometern påbörjades. Medieinvesteringarna har hittills ökat med 11,4 procent under 2022. 

Den mediekategori som stod för den högsta procentuella ökningen i maj var utomhus, med en tillväxt på 55,5 procent. Övriga kategorier som ökade under månaden var fackpress, radio och tv. Flera kategorier minskade, däribland dr, dagspress kväll, dagspress storstad, populärpress och sociala medier. Sammanlagt har dagspress kväll minskat med 23,3 procent under året. 

– Mediemarknaden går på högvarv och verkar inte påverkas av oroligheterna i omvärlden, hög inflation, höjda räntor eller stigande priser på mat och drivmedel. Tillväxten i maj drevs, för ovanlighetens skull, inte av digitala kanaler – tvärtom var det de breda massmedierna som stod för ökningen. Både utomhus/trafikreklam och radio noterade ett all-time-high för maj. Även tv ökade från redan höga nivåer. Dessa kategorier rapporterar dessutom fortsatt hög orderingång framåt och det är tydligt att annonsörerna söker den breda räckvidden, säger Benjamin Holmfred, nytillträdd styrelseordförande i Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.