Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Mediekritiken efter dådet i Trollhättan

Publicerad: 26 oktober 2015, 06:53

Aftonbladets publisher Jan Helin och SVT:s programchef Eva Landahl.

Foto: Jonas Eltes/Carl-Johan Söder, SVT.

Efter attacken i Trollhättan har mediernas rapportering granskats, mördaren hyllas i sociala medier och Lisebergs Halloween-kampanj upprör. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterAftonbladetSVTExpressen

Kritik mot medier efter svärdmorden
Efter attacken på skolan i Trollhättan förra veckan, där två personer miste livet, har några medier fått delar av sina bevakningar ifrågasatta.

* På torsdagen, bara några timmar efter att morden skett, gjorde SVT ett inslag om att skolan Kronan tidigare fått kritik i en rapport från Skolinspektionen. Medierna i P1 ifrågasätter vilken relevans en kritik mot otrygghet och studiero i klassrummen har när en person utifrån väljer att attackera barn med svärd.
– En dag som det begås flera allvarliga mord på en skola, som fått hård kritik från Skolinspektionen för att vara en otrygg och osäker miljö, vilket dessutom kommenterats av Lärarförbundets ordförande, så tycker jag det var relevant, säger Eva Landahl, programchef på SVT, till Medierna.

* Några timmar efter att dådet inträffade valde Expressen att publicera en intervju med en av offrens mammor. Att intervjua nära anhöriga så pass tätt inpå är ovanligt, men tidningen hänvisar bland annat till medieforskaren Anette Forsbergs avhandling om medierna kontakter med anhöriga. "En akademisk dementi av myten om att anhöriga inte ska komma till tals" har redaktionschefen Magnus Alselind tidigare skrivit i ett blogginlägg.
– Medieforskningen visar tydligt att många anhöriga har ett stort behov av att berätta. Men varje fall är olika, och det går inte att säga att det finns en exakt regel i antal dagar, veckor eller timmar det ska gå innan man ger anhöriga möjligheten att uttala sig, säger han till Medierna i P1.

* I podden MattssonHelin diskuterar Aftonbladets publisher Jan Helin och Expressens chefredaktör Thomas Mattsson rapporteringen från dådet i Trollhättan. Jan Helin är kritisk till Dagens Nyheters artikel "Journalister begick övertramp i Trollhättan". I ingressen slås fast att två Aftonbladet-medarbetare olovligen tog sig in på NÄL-sjukhuset där fyra personer vårdades för sina skador. Helin berättar att anhöriga tog med tidningens medarbetare till sjukhuset, men att de bad om ursäkt och avlägsnade sig omedelbart när de insåg att fotoförbud rådde.
– Varför lånar man sig till en sådan tendentiös grej? Här bör man tänka till. Det är väl alldeles uppenbart att det här Aftonbladet-teamet inte har gjort något som inte kan anses vara ett helt okej reporterarbete, säger han i podden.

– Vi har väl allvarligare saker att diskutera och rapportera i det här än ett gjuta på något slags slentrianmässigt kvällstidningsförakt? Jag blir uppriktigt sagt ledsen när DN gör på det här sättet.

Gärningsmannen hyllas på nätet
Stora delar av Sverige har chockats och upprörts av duddelmordet på skolan i Trollhättan. Men i vissa sociala medier har gärningsmannen dock fått motta både beundran och hyllningar, rapporterar SVT.
– Det finns en kult kring personer som gör sådant här, och det är obehagligt. Det uppstår just nu på internet, säger författaren och journalisten Anna-Lena Lodenius som är expert på högerpopulism.

Lisebergs Halloween-reklam upprör
Resumé har tidigare skrivit om Lisebergs reklamkampanj inför Halloween. Bilden av en flicka till hälften normal och till hälften zoombie kan uppfattas som före och efter en grov misshandel, enligt föräldern Marie Bronedahl som GP har pratat med.

– Våra barn är livrädda för Liseberg nu och vill inte gå dit, säger hon till tidningen.

EU: Vi ska jaga Google från flera håll
EU-kommissionen kommer att utreda Googles dominans inom flera områden. Det säger kommissionär Margrethe Vestager till Wall Street Journal. Karttjänsten Maps, operativsystemet Android och resefunktionen Flights är exempel på tjänster som kommer att hamna under lupp.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.