Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Mediemätning visar: Klimatrapporteringen ökar

Publicerad: 22 Augusti 2018, 13:12

Foto: Wavebreakmedia/Mostphotos

Den extrema sommarvärmen i Sverige, med torka och skogsbränder, har gjort att artiklar kring klimatpåverkan ökat med 20 procent sedan föregående år.


Ämnen i artikeln:

MeltwaterSommarKlimatkrisen

Sedan 2014 har det skett en stadig ökning av antalet klimatartiklar som publicerats i digitala medier internationellt. Det visar en mediemätning och rapport som Meltwalter gjort i samarbete med organisationen WeDontHaveTime. I undersökningen har man även kunnat se att intresset för klimatfrågor sköt i höjden i antalet artiklar på sociala medier 2018.

Rapporten visar att Donald Trumps klimatförnekelse har fått stort medialt utrymme i amerikanska medier, men även globalt. Även Parisavtalet har fått stor uppmärksamhet och under 2018 har det rapporterats mycket om G7-mötet i Kanada. Sophie Hedestad, kommunikationschef på Meltwater i Norden, ser att mediernas ton i klimatrapporteringen blir alltmer positiv.

– Journalisterna och omvärlden ser positivt på att världen tar krafttag kring klimatpåverkan och efter Parisavtalet kan vi se att tonläget i artiklarna är något mer positiv samtidigt som artiklar med en negativ ton minskar, säger Sophie Hedestad.

När det kommer till sociala medier har man jämfört 2017 med 2018 och sett att antalet inlägg nästan fördubblats det senaste året.

– Under 2017 skrevs det drygt 22 miljoner inlägg världen över och 2018 har det hittills skrivits drygt 14 miljoner inlägg. Under samma period 2017 skrevs det 7,6 mijloner inlägg och vi kan se en stor ökning 2018. Antal inlägg i sociala medier ökar dramatiskt.

Den extrema sommarvärmen i Sverige, med torka och skogsbränder, har gjort att artiklar kring klimatpåverkan ökat med 20 procent sedan 2017. Sommaren 2017 skrevs det 2718 artiklar kring klimatpåverkan och 2018 skrevs det 3239 artiklar. Ord som journalister använder mest i sin klimatrapportering är: "Sverige, procent, koldioxid och utsläpp".

Ordmoln med vilka ämnen journalister omnämner mest när de skriver om klimatpåverkan.
Källa: Meltwalter

Global statistik över klimatrapporteringen på sociala medier:

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

MeltwaterSommarKlimatkrisen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.