Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Medieprofessorn: ”Går inte att jämföra med Expressens Kör ut dem”

Publicerad: 5 November 2013, 11:06

Den brittiska tabloiden Daily Expressen drog igång ett korståg i förra veckan mot invandring från länder som Rumänien och Bulgarien. Korståget debatterades i medier i helgen och media drog liknelser med Expressens beryktade ”Kör ut dem”-löp. Professorn- och massmedieforskaren Lennart Weibull vid JMG i Göteborg tycker dock inte att jämförelsen håller på långa vägar.


Ämnen i artikeln:

Olle LidbomJMGExpressen

– Expressens ”Kör ut dem” handlade om missriktad ironi och det rör det  sig ju inte om i Daily Express-fallet, säger Lennart Weibull.

Expressen  löp i samband med artikelserien Svart på vitt – ”Kör ut dem! – ”Så  tycker svenska folket om invandrare och flyktingar” ledde bland annat  till att den dåvarande chefredaktören Erik Månsson fick lämna sin  tjänst.

– Tanken var att lyfta invandringspolitiken, säger Lennart Weibull.

Han menar att brittiska tabloider har betydligt högre tongångar än sina svenska motsvarigheter.

–Ta  bara debatten om NSA-övervakningen Då valde The Guardian till slut att  gå ut på nyhetsplats för att kommentera saken. Trenden går visserligen  mot att vi även i svenska medier tycker mer på nyhetsplats jämfört med  för 30 år sedan, men det är ändå klart avsändarmarkerat och inte i  närheten av hur det ser ut i Storbritannien, säger Lennart Weibull.

Han  tycker visserligen att Expressens ”Kör ut dem”-löp var omdömeslöst, men  är inte särskilt förvånad över att Daily Express korståg inte har lett  till någon större diskussion i media.

– Invandringsfrågan är en mer  framträdande debatt i England och då ses inte en sådan här sak som så  konstig, säger Lennart Weibull.

Han får medhåll av Resumés medieanalytiker Olle Lidbom.
– Det är inte första gången som Daily Express gör så här. Det har blivit lite av deras paradgren, säger han.

Han tycker att korståget mot invandrare från exempelvis Rumänien och Bulgarien ändå har tagit det hela ytterligare ett steg.

–  Tidigare har man väl mer haft förstasidor á la om ett visst antal år  finns det bara si och så många äkta britter. Här har man korsriddare med  den engelska flaggan på sin sköld, säger Olle Lidbom.

Han menar samtidigt att Daily Express korståg måste sättas i relation till tidningarnas kris i landet.

–  Daily Express ägare Northern & Shell har ju flaggat för att man vill  sälja alla sina papperstidningar och satsa på tv i stället, säger Olle  Lidbom.

Han tar också upp att brittiska tidningar gick så hårt fram  under Falklandskriget att man gick över gränsen.

Ett exempel var när  brittiska styrkor lyckats sänka ett fartyg och man hade rubriken  ”Gotcha”.

Han tycker också att avlyssningsskandalen vid numera nedlagda  News of the World visar hur långt brittiska tidningar egentligen kan  tänka sig att gå för att sälja lösnummer.

– Det är klart att  Expressens ”Kör ut dem” finns kvar i minnet, men uppsåtet var ju inte  att piska upp en hatisk diskussion. Man ville ju lyfta  invandringspolitiken och dagen efter körde man löpet ”Hjälp dem” i  stället. Så det är ju ganska stor skillnad på det och att starta ett  korståg mot invandrare, säger Olle Lidbom.

Nyligen stod det klart att Daily Express korståg har fått in 75 000 namnunderskifter än så länge.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Olle LidbomJMGExpressen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.