Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Medier anklagar Trumps annons för att vara rasistisk

Publicerad: 2 November 2018, 07:34

Mellanårsvalet skapar många rubriker, Cannes Lions adderar rvå nya kategorier och marknadsförare kliar sig i huvudet över Apples nya anti trackingstrategi. Det och mer i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

MorgonsvepetAppleCNNDonald Trump

Snart är det mellanårsval i USA och de politiska kampanjerna pågår för fullt. Tidigare har republikanerna i en uppmärksammad film anklagat demokraterna för att hjälpa personer mörda poliser. Personer som republikanerna i filmen beskriver som centralamerikanska inkräktare.

Under gårdagen lade president Donald Trump ut en egen annons på sin Twitter. Den handlar om en mexikansk man som tidigare blivit utvisad från landet, men sedan har återvänt till USA. I februari dömdes han för att brutalt ha mördat två poliser i Kalifornien. Filmen avslutas med meddelandet: "Demokraterna släppte in honom i vårt land. Demokraterna lät honom stanna." Det skriver CNN.

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 31 oktober 2018It is outrageous what the Democrats are doing to our Country. Vote Republican now! https://t.co/0pWiwCHGbh pic.twitter.com/2crea9HF7G

56 varumärken skriver brev till Trump
Apple, Facebook, Google och Uber är några av de 56 bolag som är kritiska till att definiera kön utifrån det biologiska könet man fötts med. I ett brev till Donald Trump skriver de att en sådan policy skulle diskriminera och skada deras medarbetare och att de ska "stå tillsammans med de miljoner människor i Amerika som identifierar sig som transsexuell och icke-binär och verka för att de personerna ska bli bemötta med respekt och värdighet de förtjänar". Det skriver Washington Post.

Facebook lovade att "fixa" politiska annonser – CNN slår fast att det inte har hänt
Efter det amerikanska presidentvalet 2016 stod det klart att ryska krafter försökt påverka valet genom annonser på Facebook. Det fick Facebook och vd:n Mark Zuckerberg att lova bot och bättring inför mellanårsvalet. De har också lanserat nya regler för politiska annonser på plattformen för att förebygga desinformation. Nu ska det gå att titta vem som betalat för annonser som dyker upp i flödet, men Facebook låter köpare fylla i den informationen själva, vilket kan göra att man ljuger. Det skriver CNN.

Cannes Lions adderar två nya kategorier 2019
Inför 2018 förändrades Cannes Lions, tävlingen som brukar kallas reklam-vm, mycket. Man drog ner antalet kategorier och antalet dagar på festivalen. Inför nästa år kommer ytterligare förändringar. Nu införs två nya lejon: creativity strategy och entertainment lion for sport. Samtidigt passar man på att lägga ner product design som egen kategori. Den fusioneras in den övergripande design- och innovationskategorin. Det skriver sajten Bestmediainfo.

Apples senaste anti-trackingverktyg i Safari påverkar digital marknadsföring
Marknadsförare kliar sig i huvudet över den tio veckor gamla versionen av Apples webbläsare Safari. Den har nämligen ett anti-trackingverktyg inbyggt i sig, vilket gör det svårt att beräkna ROI:n för digitala annonser. Verktyget förhindrar marknadsförare att spåra personer som använder Safari: vilka sidor de besökt och vilket användarbeteende de haft.

– Det här gör hela ekosystemet, Facebook och Google inkluderat, mycket svagare. Många varumärken jag har pratat med tvingas förlita sig på säljare för insikter, säger Steven Fancolla, vd på mätverktyget Airdxp, till Adage.

Amazon slutar pusha för artiklar från Washington Post
Nu slutar Amazon mejla populära artiklar från Washington Post till sina kunder, meddelar företaget själv i ett email. Anledningen ska enligt Bloomberg vara ett försök att separera Amazon från Washington Posts hårda granskningar av president Donald Trump. Jeff Bezos, som grundade Amazon, äger också Washington Post.

Bonnier media lägger ned i Norge
Bonnier Media lägger ned sin verksamhet i Norge, där man ger ut magasinen Costume, Bo Bedre, Tara och BoligPluss. Det skriver Dagens näringsliv. Företaget har därutöver åtta webbplatser och samarbetar med flera influencers. Nyligen stod det klart att konkurrenten  Egmont Publishing i Norge ska spara 23 miljoner norska kronor och banta med 29 tjänster.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.