Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Medier och e-handel – god idé eller fiasko?

Publicerad: 27 Januari 2017, 07:46

Hur ser mediernas strategier ut?

Foto: Colourbox/Montage

Att sälja materiella ting ligger inte i mediernas natur. Ändå är e-handel nu en del av flera mediehus strategier. Resumé Insikt har undersökt varför e-handel är den nya intäktsströmmen och på vilket sätt datan kan bli avgörande.


Ämnen i artikeln:

E-handelAffärsutvecklingMediaBjörn RietzResumé InsiktMediebranschenResumé Insikt MediaHD-SydsvenskanSchibstedAffärerBonnier TidskrifterMediebolagAller Media

Allt eftersom att det har blivit tuffare att tjäna pengar under den digitala transformationen får e-handelsstrategierna en viktigare plats. Mediehusen har ju de facto en fördel med sina nischer och sin data. De ser konsumtionsmönster, vad läsarna gillar och klickar på.

Därför vill mediehusen in i e-handelsvärlden:

- Nya intäktsströmmar (medierna kan inte längre överleva på annonser och prenumerationer och önskar gärna ta en bit av e-handelskakan)
- Nisch (som mediehus arbetar du ofta inom en nisch, vilket gör det möjligt att tävla med de större e-handlarna)
- Trafik (”vanliga” e-handlare lägger ner mycket tid och pengar på att köpa trafik och satsar på relevant content. Medierna har redan trafiken och innehållet och ska nu bara ”profitera” på det på ett annat sätt än tidigare)
- Data (konsumtionsdata tillsammans med läsardata är mycket värdefull information för att nå ut till relevanta målgrupper)

Det finns stora fördelar med att både ha data om konsumenters beteende kring innehåll och kring faktiska köp. Men enligt Bengt Eliasson, Nordic Industry Lead på IBM, är det många organisationer som ännu inte är tillräckligt mogna i sitt sätt att hantera datan de har. Det är nu dags att på allvar inse vad som ligger i deras försäljnings-eller kunddata.

Det är en utmanande resa. Att konvertera de som läser artiklar till betalande prenumeranter är nämligen inte alls samma sak som att sälja grejer.

Vi har pratat med Bonnier tidskrifter (Bonshop.se), Aller media (allermediashop.se), TV4 och Adlibris (Kökets favoriter) och HD-Sydsvenskan (Shoppia) om deras strategier. Dessutom har Schibsted berättat om sitt sätt att samla data.

Prenumerera på Resumé Insikt Media.

Övrigt i brevet:

SVAR FRÅN..
Joakim Jardenberg, internetveteran och föreläsare

LÄSVÄRT
Snapchat, NY Times och klotterplank

KALENDARIUM
Trendfrukost och innovation

VECKANS…
Veckans fällning

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev