Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Medierna som vinner matchen om USA-valet i Sverige

Publicerad: 1 November 2016, 06:32

Skärmdumpar från DN, SvD, Expressen och Aftonbladet.

Aftonbladet spöar konkurrenterna i ny undersökning, Mästarnas Mästare fälls för otillbörligt gynnande och reportern som fick första Dylan-intervjun. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Medierna som vinner matchen om USA-valet i Sverige...
En ny Novus-undersökning, beställd av Sveriges Annonsörer, har tagit reda på vilka mediesajter som svenskarna tar del av USA-valet i. Vinnare är Aftonbladet följda av DN. Expressen, som storsatsar på sin valbevakning, hamnar på fjärde plats med endast tre procent av de svarande som säger sig följa valet där. Här är Topp 10:

På vilken av följande sajter följer du helst USA-valet?

Aftonbladet.se 21 %
DN.se 12 %
SVD.se 7 %
Expressen.se 3 %
Omni.se 3 %
DI.se 2 %
Nyheter24.se 1 %
Metro.se 0 %
Någon annan sajt 14 %
Ingen av ovanstående sajter 26 %
Vet ej 8 %

Noterbart är att public service och sociala medier inte ingår bland svaren. Var fjärde svarande, 26 procent, säger sig inte följa USA-valet på någon av de listade sajterna i undersökningen, och 14 procent svarar att de väljer någon annan sajt. I tidigare undersökningar har exempelvis Facebook angetts som den största nyhetskällan i Sverige.

Om undersökningen: Totalt har 1051 intervjuer genomförts under perioden 6-12 oktober 2016. Deltagfrekvensen är 58 %. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

...och rekordstort svenskt medieintresse för valet
Svenskarna har aldrig tidigare fått en mer omfattande bevakning av presidentvalet i USA. Donald Trump och Hillary Clinton har nämnts vid namn 26 000 gånger i svensk press hittills i år. En drastisk skillnad mot motsvarande period förra valet 2012, då kandidaterna nämndes knappt 16 000 gånger, rapporterar DN.
– Det har eskalerat. Trump i sig driver mycket nyheter, säger Bengt Johansson, professor i medievetenskap vid Göteborgs universitet.

Mästarnas Mästare fälls för otillbörligt gynnande
En t-shirt med ett fullt synligt varumärke blev för mycket för Granskningsnämnden. Därför fäller de SVT-programmet "Mästarnas Mästare" för otillbörligt gynnande. Det aktuella avsnittet sändes i slutet av förra säsongen. Efter beslutet om att fälla inslaget kommer nu Granskningsnämnden att ansöka hos förvaltningsrätten om att SVT ska betala 100 000 kronor för överträdelsen, skriver Nöjesbladet.

Reportern som fick första Dylan-intervjun
Musikjournalisten Edna Gundersen var den första personen som fick en intervju med Bob Dylan efter att han vunnit Nobelpriset. För The Telegraph skulle hon skriva om en kommande konstuställning i London, men fick också möjligheten att ställa frågor om priset, som han fram tills dess varit tyst om.
– Jag har intervjuat honom många gånger, säkert 8–9 gånger sedan 1989. Och nu lovade hans management att han också skulle säga några ord om Nobelpriset. Vi pratade i telefon, för Bob Dylan var på turné i Oklahoma, men han var på väldigt gott humör – det är han oftast, berättar hon för DN.
Edna Gundersen säger också att Dylan gladeligen pratade om priset.

Vine-stjärnor bad om pengar för att stanna
Förra veckan meddelade Twitter att de skrotar videoappen Vine som de köpte 2012. Men ödet hade kunnat vara annorlunda. TechMic berättar om historien om hur några av de största stjärnorna på plattformen krävde pengar för att stanna kvar. Kravet från 18 av dessa var att få 1,2 miljoner dollar (cirka 10 miljoner kronor) vardera för att producera tre klipp i veckan.

Giphy tar in nya miljoner – utan att ha intäkter
Bildtjänsten Giphy har i dagsläget ingen fungerande intäktsmodell. Ändå tar de in 72 miljoner dollar (över en halv miljard kronor) i en ny finansieringsrunda som värderar bolaget till 600 miljoner dollar, enligt Wall Street Journal. Giphy finns integrerat i bland annat Facebook Messenger och Tinder, där de möjliggör delning av gif-bilder.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.