Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Mediernas samarbete mot fejkade nyheter kritiseras: ”Främjar misstron i samhället”

Publicerad: 26 Januari 2018, 07:35

Widar Andersson är starkt kritisk till det gemensamma initiativet mot fejkade nyheter.

SVT, SR, DN och SvD planerar ett samarbete kring faktagranskning som möter stark kritik från Folkbladets Widar Andersson, SVT-programledaren slutar efter onanifilmerna och Facebookreklamen väntas öka i USA. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

DNFacebookFake newsSvDSVTSR

Medier i nytt samarbete mot fejkade nyheter
SVT, Sveriges Radio, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet planerar ett samarbete kring faktagranskning under valrörelsen. Initiativet göra för att motverka desinformation och öka medvetenheten om källkritik . De deltagande redaktionerna kommer självständigt att göra sina faktakollar, men med gemensamma principer som grund. Målet är att granska påståenden från politiska makthavare och påståenden som sprids på sociala medier. Liknande samarbeten har genomförts i flera andra länder. Bland annat Frankrike och Norge.

Widar Andersson: "Mycket dåligt iniativ"
En som är mycket kritisk till projektet är Folkbladets politiske chefredaktör Widar Andersson. Han skriver i en ledare att det är ett dåligt initiativ som kommer att främja misstron och faktaresistensen i samhället.
"Ingen av dessa fyra medieföretag har nämligen – lika lite som någon annan – något obefläckat rykte när det gäller förhållandet till fakta, relevans och sans. Inget av medieföretagen har heller utmärkt sig genom att i efterhand medge – eller ens diskutera – möjligheten att de begått fel och vinklat saker och ting långt bort från balanserad fakta."

Han anser bland annat att mediehusen misslyckats i bevakningen av invandringen, integrationen, hedersvåld och grov kriminalitet.

"De stora medieföretagen gjorde under flera år gemensam sak med politiken och valde att på redaktionell plats i sina riksspridda medier mörka och förminska invandringsproblemen."

Efter onanifilmerna: SVT-programledaren slutar
Resumé rapporterade tidigare i veckan om SVT-programledare som spridit amatörporrfilmer på nätet där han onanerar på gym bland träningsredskap. Nu väljer medarbetaren att lämna SVT med omedelbar verkan. Det skriver Aftonbladet. SVT Nyheters hemsida uppger att beslutet har fattats efter det senaste dygnets uppmärksamhet kring hans privata konton i sociala medier.

SVT väljer att inte kommentera ärendet ytterligare med hänsyn till personen.

– Vi ger stöd till personen i fråga samt övrig personal, säger SVT:s presschef Camilla Hagert till Aftonbladet.

Dagens Nyheter och Bauer Media i poddsamarbete
Snart lanserar Dagens Nyheter två nya poddsatsningar, som en del i en större satsning på podcast under 2018. Satsningen görs i samarbete med Bauer Media och RadioPlay.

• Studio DN, med premiär i dag fredag eftermiddag 26/1 är ett veckomagasin som går på djupet om de viktigaste nyheterna. Programmet leds av Johar Bendjelloul, Hanna Fahl, Karin Eriksson och Johan Hilton. Gäster är tidningens sakkunniga journalister.

• DN Intervju. Har premiär inom kort. Här kommer Johar Bendjelloul möta aktuella personer.

Senare i vår kommer fler format, med dokumentärer/reportage och olika nischsatsningar från DN:s redaktion.

– Jag tror att det kunnande och den kvalitet som finns på DN kommer att fungera väldigt bra i podcastform också, särskilt nu när vi har förstärkt redaktionen med fler medarbetare med stor erfarenhet av podd och radio, säger Martin Jönsson, redaktionell utvecklingschef på DN och projektledare för poddsatsningen i ett pressmeddelande.

Rapport: Facebookreklam ökar i USA under 2018
De digitala investeringarna på den amerikanska marknaden ökade med 15,9 procent under 2017 till 83 miljarder dollar. Facebook och Google slukade i stort sett hela tillväxten. Utvecklingen ser ut att fortsätta för Facebook under 2018. Enligt en enkät som Digiday genomfört uppger 78 procent av de amerikanska annonsörerna att de avser att öka sina investeringar på plattformen.

CNN bryter med Youtube-stjärna
CNN bryter med Youtube-stjärnan Casey Neistat. Profilen rekryterades för att hitta ett nytt sätt att nå en ny digital generation med sina nyheter. Avhoppet kommer efter en misslyckad lansering. Enligt AdAge betalade CNN 25 miljoner dolllar till Casey Neistat 2016 för att få ta del av hans digitala kunskaper och få honom att utveckla appen Beme.

Netflix låg nere i två timmar på grund av tekniskt fel
Under nära två timmar på torsdagskvällen låg strömningstjänsten Netflix nere på grund av tekniska problem. Det var vid 21.30-tiden släcktes tjänsten i hela Europa och flera medier i bland annat Italien och Tyskland rapporterade om problemet. Företaget bad sedan om ursäkt på Twitter och skrev att problemet snart skulle vara åtgärdat.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

DNFacebookFake newsSvDSVTSR

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.