Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Mediestudenter utmanar branschen att donera

Publicerad: 9 december 2014, 16:10

Studenterna vill stödja Musikhjälpen.

Fyra elever från Medieinstitutet har dragit igång Medieutmaningen i hopp om att få mediebyråer att bidra till Musikhjälpens insamling för hiv. Men hittills har ingen i branschen antagit utmaningen. – Vi fick en donation i dag på 40 000, men den kom från ett trädgårdsföretag, säger Louise Andersson, en av initiativtagarna.


När Oscar Träff, Simon Eriksson, Jakob Persson och Louise Andersson startade initiativet visste inte Louise Andersson vad SR:s Musikhjälpen var. Tillsammans bestämde de sig för att försöka trigga igång mediebyråerna – eftersom de ofta har representanter från sådana som håller föredrag för dem på Medieinstitutet.

För tre veckor sedan började de jobba på en webbsida och insamlingen har varit öppen, men igår när Musikhjälpen sparkade igång drog också studenterna igång på högvarv och tryckte ut information om insamlingen via sociala medier. I skrivande stund har de totalt fått ihop 45 800 kronor.

– Vi har funderat lite på varför vi inte fått någon trigger på det i branschen än – varför inte fler engagerat sig. Vi jobbar mycket via Twitter, Instagram, Facebook, och LinkedIn där vi har flera kontakter från branschen. Någon måste få bollen i rullning och att utmana varandra, säger Louise Andersson.

De hade väntat sig mer respons från branschen – även om de blev överraskade över de 40 000 de fick i dag.

– Vi kommer att bli besvikna om mediebyråerna inte bidrar med något. Det krävs inte många företag för att göra skillnad. Om de inte kommer att bidra med något under Musikhjälpen kan jag säga att vi trodde mer om dem, säger hon och fortsätter:

– Bara vi fyra tillsammans har skänkt 1000 kronor, och vi är studenter. Det krävs inte mycket pengar för att visa engagemang.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.