Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Medietjafs om nyhet med näthatande Sverigedemokrat

Publicerad: 27 April 2016, 05:43

Bloggen "Inte rasist men..." och Jönköpings-Posten oense om vem som gjort avslöjande, Twitters svaga tillväxt och Youtubes nya annonsformat. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TwitterEniroYoutubeJönköpings-Posten

Medietjafs om nyhet med näthatande Sverigedemokrat
På måndagskvällen publicerade bloggen "Inte rasist men..." en granskning om att Sverigedemokraten Lennart Karlsson i Habo anonymt skrivit hatiska kommentarer om bland annat muslimer. En dryg timme senare publicerade Jönköpings-Posten samma nyhet, och skrev att de blivit tipsade av bloggen. Det gav upphov till ett bråk mellan de två aktörerna, rapporterar SVT. "Inte rasist men..." hävdar att de båda hade ett samarbete medan tidningen menar att bloggen enbart bidragit med tips.
– Det är som vi har berättat i vår artikel, att vi fick lite grunduppgifter från "Inte rasist men..." som vi sedan har bearbetat utöver det som de delade med sig av. Så har vi gjort gedigen eget research, säger Patricia Svensson, redaktionschef på Jönköpings-Posten, till SVT.

Hon berättar att kommande publiceringar kommer att klargöra det som "Inte rasist men..." har bidragit med.
– Vi samarbetar sällan med extern part. Vi har gett kredd för tips eller ett grundmaterial som vi har tagit emot. Det är att gå långt att säga att vi har haft ett samarbete, men det beror på vad man lägger in i begreppet.

Youtubes nya annonsformat går inte att skippa...
En vanlig pre-roll-annons går att skippa efter fem sekunder. Youtubes nya annonsformat är sex sekunder långt – och går inte att hoppa över. Formatet kallas för en "bumper" och tanken är att det ska passa bättre ihop med alla korta videoklipp som människor konsumerar, ofta i mobilen, på Youtube skriver The Verge.

...och de lanserar ny mobilupplevelse
Youtube släpper nu en ny och uppdaterad version sin sajt i apparna för iOS och Android, skriver Techcrunch. Tidigare har användaren mötts av en lista med rekommenderade klipp. Nu är lay-outen ändrad till en feed som mer liknar Facebooks och andra nyhetssajter.

Eniro minskar blodflödet
Det krisdrabbade sökbolaget Eniro minskade förlusten under det första kvartalet. Minusresultatet landet på tre miljoner kronor före skatt, jämfört med 17 miljoner kronor motsvarande kvartal i fjol. Rörelseintäkterna sjönk, från 632 miljoner kronor till 504 miljoner kronor.
"Vi arbetar hårt med att genomföra flera åtgärder för att vända utvecklingen för våra digitala intäkter", skriver vd Stefan Kercza i rapporten, rapporterar TT.

Svag tillväxt för Twitter
Twitter hade i genomsnitt 310 miljoner aktiva användare per månad under årets första kvartal, jämfört med 305 miljoner kvartalet före. En svag tillväxt i relation till andra sociala medier som Snapchat och Instagram. Twitters omsättning steg till 594,5 miljoner dollar, en ökning med 36 procent jämfört med samma period 2015. Aktien föll dock eftersom intäkterna var lägre än vad analytikerna hade förväntat sig, skriver DI.

Procter & Gamble ökar reklaminvesteringarna
Den globala FMCG-jätten Procter & Gamle planerar att öka sina reklaminvesteringar i år, skriver AdAge. Däremot kommer de att dra ned på byråarvoden och produktionskostnader. I fjol ökade bolaget sina investeringar i marknadsföring med 1,3 procent i förhållande till sin marknadsandel.

Fransk tv visade självmordsbombare
Den franska tv-kanalen M6 har visat en sekvens när självmordsbombaren Brahim Abdeslam spränger sig själv i luften under Parisdåden i fjol. Klippet är en del i en dokumentär som ska sändas på söndag. Många tittare har reagerat med chock och ilska över att övervakningsvideon från Comptoir Voltaire Cafe visas, skriver BBC. På bilderna ser man hur Abdeslam detonerar bomben mitt bland andra människor. Turligt nog var det ingen annan än han själv som dog.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.