Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Medieutredningens förslag: Bort med presstödet - in med mediestöd

Publicerad: 7 november 2016, 12:13

Anette Novak, särskild utredare Medieutredningen.

I medieutredningen föreslås bland annat att presstödet ska slopas till förmån för ett saftigare men strängare mediestöd – samt ett nytt statligt mediebolag.


Ämnen i artikeln:

MedieutredningenAnette NovakAlice Bah Kuhnke

Idag lämnade regeringens särskilda utredare Anette Novak över slutbetänkandet i medieutredningen till kulturminister Alice Bah Kunhke.

– Mediepolitiken har under lång tid var ett av de mest eftersatta områdena, sade kulturministern innan hon tog emot utredningen från Anette Novak.

Utredningen som påbörjades i mars förra året föreslår bland annat:

* Presstödet ska ersättas till förmån för ett nytt mediestöd för allmänna nyhetsmedier.

Gratismedier, nätmedier och nyhets- och bildbyråer skulle kunna omfattas av det nya mediestödet. Stödet utökas alltså, men samtidigt blir kraven hårdare på vilka som kan komma ifråga för det. Det handlar bland annat om att producera tillräckligt mycket eget innehåll.

Utredningen föreslår att det här mediestödet, förutom de 567,1 miljoner kronor som redan finns i presstöd, ska ökas med 55 miljoner kronor år 2018, ytterligare 55 miljoner kronor år 2019, och ytterligare 55 miljoner kronor 2020. Då landar mediestödet 2020 på 732,1 miljoner kronor.

Fördelningen ska ske av en nämnd som inte är politiskt tillsatt, utan nominerad av branschen.

Här är sex nyheter med stödet:
– Den betalda upplagen ska inte längre vara stödbas
– Ansvarig utgivare krävs
– Extra stöd till underbevakade områden
– Mer stöd för ökad tillgänglighet
– Nationella minoriteter och nystartade medier får lägre tröskar
– Mediestödsnämnd istället för presstödsnämnd, ökat oberoende från staten.

* Nytt statligt mediebolag
I utredningen finns även ett förslag på ett nytt statligt mediebolag som ska verka på de områden där marknaden "inte förmår"

LÄS ÄVEN: Så reagerar mediecheferna på medieutredningen

Björn Wallenberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.