Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Medievärlden köper Olle Lidboms analysbrev

Publicerad: 6 april 2016, 09:42

Nästan tio år efter starten säljer medieanalytikern Olle Lidbom sitt analysbrev till Medievärlden.

Medieanalytikern Olle Lidbom startade sitt veckobrev Analysbrevet 2007. Nu säljer han det till Medievärlden som planerar att ersätta sitt veckobrev Premium Omvärld.


Ämnen i artikeln:

Olle LidbomMedievärldenAxel Andén

Medievärldens Premium Omvärld har liksom Olle Lidboms analysbrev skickats ut veckovis måndag morgon.

– Medievärlden är den perfekta köparen. De har haft ett liknande nyhetsbrev som mitt ett par år. Därför föll sig en försäljning ganska naturlig – den svenska mediemarknaden är för liten för två brev, säger Olle Lidbom.

Han har i genomsnitt lagt ned ungefär en och en halv arbetsdag per vecka att producera brevet. I september tillsattes han som kommunikationschef på bokförlaget Norstedts – vilket gjort att han fått sitta med brevet under kvällar och helger. Samtidigt har han startat nyhetsbrevet Boktrender. Även tidsaspekten var en faktor till att han inledde diskussioner med Medievärlden.

– Jag har haft att göra, kan man säga, säger Olle Lidbom.

– Jag har fått propåer från andra aktörer de senaste två åren, bland annat från er på Resumé. Men den här lösningen passade bäst. Det är svårt att driva ett kommersiellt nyhetsbrev om man är ett stort företag. För mig har det varit en bra affär, men det är en för liten affär för ett stort företag att driva.

Hur mycket sålde du analysbrevet för?
– Det är en sak som stannar mellan mig och köparen, men vi är båda nöjda.

I dag har Olle Lidboms analysbrev ungefär 150 prenumeranter som består av chefer inom medieföretag, på medie-, pr-, och reklambyråer.

– Jag kommer att fortsätta skriva analyser för Medievärlden och under en övergångsperiod hjälpa dem att kvalitetssäkra och se till att de får till rätt vinklar. Medievärlden har producerat analysbrevet den senaste månaden utan att vi har berättat det för läsarna. Jag har inte hört några negativa kommentarer, snarare att folk tyckt att det varit bättre och mer matigt än när jag gjorde det.

Axel Andén är chefredaktör på Medievärlden. Han säger att analysbrevet kommer att gå in i deras brev Premium Omvärld, som går ut till knappt 400 prenumeranter:

– Vi smälter ihop dem. För oss är omvärldsbrevet inte huvudprodukten, medan analysbrevet är en huvudprodukt. Den har en mer omfattande bevakning än Premium Omvärlden.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.