Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Medievärldens chefredaktör: Expressen försökte hindra vår publicering

Publicerad: 30 Oktober 2017, 10:11

Axel Andén och Thomas Mattsson.

Foto: Medievärlden/Jonas Eltes

UPPDATERAD. Axel Andén anklagar Expressens chefredaktör för att ha försökt stoppa sajtens granskning. Det förnekar Thomas Mattsson, som har en annan bild av konflikten: "Axel Andén gjorde fel här" säger han.


Ämnen i artikeln:

#MeTooThomas MattssonExpressenMedievärldenAxel Andén

I slutet av förra veckan publicerade Medievärlden en granskning om utbredd sexism på Expressen i mitten av 2000-talet.

Nu berättar Axel Andén, som skrev reportaget, om spelet bakom publiceringen i en ny artikel i Medievärlden. Han hävdar att Expressens chefredaktör Thomas Mattsson försökte hindra sajtens publicering. Orsaken är att Andén har en personlig relation till en av källorna i artikeln: en kvinna som polisanmält en frilansfotograf för ett övergrepp som påstås ha skett år 2003.
"Detta har Expressen sedan använt som en förevändning för att försöka påverka publiceringen. Det har förvånat mig hur mycket energi som har lagts på det från Expressens sida" skriver Andén i sin krönika.

Han beskriver hur Expressens chefredaktör pressat honom att avpublicera artikeln och göra ändringar i den efter att uppgifterna om relationen till källan framkommit.

"Då säger Thomas Mattsson, bland annat, att detta är en av de största skandalerna i den svenska presshistorien, att Expressen kommer att agera, att Expressen kommer att gå ut både internt och externt och att det kommer att bli en fråga mellan Bonnier och vår nya ägare Alma. Han säger att detta kommer skada både Medievärlden och kvinnan som gjort polisanmälan. Han rekommenderar mig att avpublicera artikeln" skriver Axel Andén.

Efter påstötningar från Expressen har Medievärlden bland annat ändrat sin rubrik och låtit reportern Linnéa Kihlström göra en ny intervju med källan som Andén känner.

"Jag har under några dagar fått uppleva trycket från en mäktig mediekoncern och det har varit en intressant upplevelse som också säger något om vad den här frågan egentligen handlar om: Det tryck som fått så många journalister att inte våga berätta om vad chefer och kollegor i mediebranschen utsatt dem för, men som nu gör det i samband med #metoo" avslutar Axel Andén.

Resumé har hört av sig till Thomas Mattsson som i ett mejl bemöter anklagelserna från Medievärlden. Hans bild av förloppet skiljer sig inte helt oväntat från Axel Andéns. Thomas Mattsson förnekar bestämt att han försökte hindra sajtens publicering.
– Nej nej... jag pratade i 24 minuter med Axel Andén på torsdagen och på fredagen fick han dryga 8 000 tecken information och svar, vi såg också till att Medievärlden fick citat från Expressens HR-chef. Men vi anade lite oråd redan före publicering: i ett textutkast som Andén skickat till en person för kommentar, så framställdes den händelse som hans vän gjorde en polisanmälan om på ett annat sätt än den beskrevs för 14 år sedan, då den utreddes, och det påpekade vi och bad om att det skulle framgå att personen nu lämnade nya uppgifter. Om man inte var transparent om det, så kunde ju arbetsgivarens och fackets agerande 2003 framstå som konstigt, säger han och fortsätter:

– Sedan kom själva publiceringen och den innehöll en missvisande rubrik, en ingress som framställde 2003-händelsen som aktuell och dessutom var det några fel i texten. Allt detta påpekade vi fortlöpande för Medievärlden som gjorde förtydligande efter förtydligande. Det var bra att texten uppdaterades och blev mer korrekt, men – tillstår jag – irriterande att vi ska behöva textredigera ett redan publicerat reportage. Det var som om själva texten hastats fram, trots att det handlade om "tidiga 2000-talet", och vi förstod inte riktigt varför. Det var ett flertal personer på Expressen som reagerade, så här slarvigt brukar det inte vara i Medievärlden.

Thomas Mattsson säger att publiceringen blev ännu mer problematisk när det framkom att skribenten och källan kände varandra.
– Sedan fick vi veta att Axel Andén har en nära personlig relation till huvudpersonen i texten, kvinnan som på onsdagen gjort en polisanmälan om en 14 år gammal redan utredd händelse och som Andén på torsdagen ville skriva om. Då framstod plötsligt allt som tydligare för oss. Jag ringde då Andén och sa att detta var oetiskt, att det inte är rimligt att inte vara transparent om en sådan sak och föreslog att han borde avpublicera den delen och låta polisanmälan vara en egen text med en annan skribent. Jag var förstås tydlig med att det är bra att Medievärlden granskar Expressen och att jag inte hade några synpunkter på resten av texten.

Om uppgifterna att han skulle göra publiceringen till en fråga mellan ägarbolagen Bonnier och Alma Media säger Mattsson:
– Axel Andén gjorde fel här, och det må väl vara hänt om han ber om ursäkt. För att vara extremt tydlig med att jag tyckte att det var bra att Medievärlden skrev om allt det andra i sitt reportage så framförde jag också det muntligen till Talentums vd och systertiteln Dagens Medias chefredaktör. Jag anade att Andén kanske skulle vilja framställa klagomålet på hur Medievärlden hanterat detta ungefär som han nu gjort i sin krönika, så jag ville vara noga med att säga samma saker till fler personer hos dem. Jag tycker att det är lite tråkigt att det blev så här, huvuddelen av reportaget var ju subjektiva upplevelser som var intressanta att ta del av och texten hade blivit lika bra också om den inte hade försökt framställa problemen som aktuella nu och om han låtit någon annan skriva om hans vän. Det var helt enkelt ett dåligt hantverk, kanske framstressad på grund den personliga relationen. Men det vet jag inget om.

Uppdatering: I en tidigare version av texten beskrevs felaktigt att det gällde en annan nedlagd polisutredning.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.