Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Melodifestivalen kritiseras för att marknadsföra spelbolag

Publicerad: 30 November 2018, 07:47

Olle Lidbom, Emanuel Karlsten och Pegan Fury.

Foto: Pressbilder och SVT.

Metalbandet Pegan Fury, som ska medverka i Melodifestivalen, samarbetar med ett dataspel WWP:s besparingar kritiseras och Youtube rullar ut stories-funktion. Det och mer i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Olle LidbomEmanuel Karlsten

Metalbandet Pegan Fury samarbetar med spelbolaget Paradox Interactive i en kampanj för dataspelet Crusader Kings II. I spelet finns många av bandets låtar och på Twitter har de skrivit att de har som ambition att representera Crusader Kings i Melodifestivalen. Detta kritiseras i Mediepodden, som drivs av journalisten Emanuel Karlsten och Norstedts kommunikationschef Olle Lidbom. Där menar duon att Pegan Furys medverkan i programmet strider mot public service regler för kommersiella reklamuppdrag och nämner att Charlotte Perelli exempelvis uteslöts från att programleda tävlingen när hon för några år sedan samtidigt var med i en Comviq-reklam.

”Paradox är ett extremt kommersiellt företag som säljer en produkt. Pagan Fury är en del av berättelsen, en del av deras content och en stor del av marknadsföringen för det här spelet. Det motgår SVT:s principer att inte ha några kommersiella samarbeten”, säger Olle Lidbom i Mediepodden.

Men SVT slår ifrån sig kritiken.

”Pagan Fury är ett band som släppt musik innan de blev signade av Paradox, som agerar och verkar som ett traditionellt skivbolag. För att försäkra oss att det inte fanns en dold agenda träffade vi paradox och förklarade förutsättningarna för medverkan i Melodifestivalen, vilka är samma för alla tävlande låtar. Paradox har garanterat oss att bandet inte kommer att associera sig med kommersiella budskap eller produkter under karensen för Pagan Furys medverkan”, skriver Annette Helenius, projektledare för Melodifestivalen, i ett sms till SVT Nyheter.

Journalister mördas av kriminella
Över 30 journalister har mördats internationellt under de senaste två åren av organiserade kriminella, slår en rapport från Reportrar utan Gränser fast. Störst risk för livet löper journalister som granskar korruption. I Mexiko mördas flest journalister av kriminella. I Europa är det i bland annat Ryssland, Slovakien och på Malta som journalister bragts om livet. Det skriver TT.

”WPP:s kostnadsbesparingar måste förändras”
Man förstår att WPP:s vd Mark Read behöver några ”quick fixes” för att lösa nätverkets vinstproblem, skriver Michael Farmer, vd för Farmer & Co, i en debattartikel på Adage. Anledningen till att J.Walter Thompson nyligen fusionerades med Wunderman är snarare kostnadsbesparingar än ett strategiskt steg som ska få WPP:s ekonomi att blomstra igen, menar han.

Youtube rullar ut stories-funktion till fler
Liksom Facebook och Instagram har också Youtube en Stories-funktion där man kan dela klipp som ligger kvar i sju dagar för att sedan försvinna. Fram tills nu har funktionen bara funnits för ett fåtal användare, men nu rullas den ut till alla Youtube-användare med över 100 000 följare på sin kanal. Stories kommer att vara tillgänglig för alla, oavsett om man prenumererar på en kanal eller inte. Det skriver The Verge.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Ämnen i artikeln:

Olle LidbomEmanuel Karlsten

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.