Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

"Mensas urspårade fest är en underbar story"

Publicerad: 21 december 2017, 14:29

Peter Wolodarski, Felicia Jensen och Charlie Stjernberg

Som traditionen bjuder låter Resumé några profiler i kommunikationsbranschen summera året. Först ut är DN:s chefredaktör Peter Wolodarski, Åkestam Holsts copywriter Felicia Jensen och Prime-chefen Charlie Stjernberg.


Ämnen i artikeln:

Peter Wolodarski

Peter Wolodarski, chefredaktör, DN

Årets mest samtida?  
Såg just Solsidan. Trodde inte filmen kunde slå tv-serien, efter alla år, men Felix Herngren lyckas igen. Han är en unik känsla för vad som slår brett i en tid då vi vistas alltmer i bubblor.

Årets ängsligaste?  
SVT Aktuellt/Agenda - tycks som redaktioner är lite väl intresserade av att passa in i den senaste opinionskantringen. Ängsligt trendkänsliga. Rapport och Dagens Eko seglar stadigare i public service-havet.

Årets upplevelse:  
När DN i somras nådde 100 000 helt digitala prenumeranter. Verkade omöjligt för ett par år sedan, nu närmar vi oss 130 000....

Årets klyscha:  
"Jag kan inte uttala mig om vårt personalärende."

Årets story:  
Kulturprofilen.

Årets reklam:
Volvo.


Årets dumhet:  
"Att som svar på Metoo säga att det är ”ett allvarligt samhällsproblem” och samtidigt lägga till att ”vi har inte längre problem i vårt bolag”

Årets drama:  
Kvällstidningsmatchen - Expressen knappar in. Känns som drama på riktigt - länge sedan dess.

Nästa år lovar jag:
Att minska på Twitter.

Det ska jag göra i jul:

Äta gott med familjen och läsa.

Felicia Jensen, copywriter, Åkestam Holst

Årets mest samtida?

Lisa Ekdahl! Den kvinnan ni. Hon har alla tider i en och då blir det RIKTIGT bra. Och så lite Ebbot Lundberg på det, allt medan patriarkatet sakta faller nere på Riche.

Årets ängsligaste?
Män som skriver sitt eget namn först. Houhou, monsieur? Året är snart 2018. Vi kör på alfabetisk ordning alternativt vårt eget namn sist. Tack snälla alla. (PS! Här gör Magnus Jakobsson alla rätt <3.)

Årets upplevelse:
Alla fina branschkollegor. I alla branscher. Jag tror att logopederna kommer starkt till våren. Oj oj oj.

Årets klyscha:
Det klassiska. Att tro att det är på reklambyråerna det händer sent om natten. Vi måste sitta mer i bilar utanför djuraffärer, tror jag. Kolla öppettiderna för Tropic Zoo i Motala t.ex. och ring mig när ni är där. Sedan tror jag att vi ska lyssna mer på fjärdeklassarna där de sitter och skvätter trekantiga utropstecken i sina Vida världen.

Årets story:
Metoo för allas del. För egen del en liten tur till Dalagatan och att komma 1 minut försent till sitt Grand Prix i London.

Årets reklam:
Burger Kings McDonald's-kampanj i Argentina. Vänskap mellan varumärken. Vackert.

Årets dumhet:
Att ha snällhet som strategi. VAR snäll istället! sa jag.

Årets drama:
Magnus Jakobssons näsplåster, det får man ge honom.

Det ska jag göra i jul:
Vätterns bryggor med min älskade familj.

Nästa år lovar jag:
2018 blir det vit manchester och kanellängd vill jag lova! Alla är såklart välkomna opp och sitta på Högalids. (En Marianne kan ni få, men mina ord rör ni inte.)

Charlie Stjernberg, chef corporate issues, Prime

Årets mest samtida?
Oj, många att välja mellan men jag gillar ju Time Magazine tolkning att årets mest samtida är alla de tusentals offer för övergrepp och trakasserier som klivit fram under #Metoo.

Årets ängsligaste?
Svenska fotbollslandslaget i matchen mot Bulgarien.

Årets upplevelse:
Stockholm timmarna efter dådet på Drottninggatan – allvaret, solidariteten och kärleken blev mitt i tragedin en vacker uppvisning i medmänsklighet.

Årets klyscha:
Fake news som blivit synonymt med all journalistik som man uppfattar som misshaglig.

Årets story:
Personlig favorit är Mensas fest på Stadshotellet i Eskilstuna som urartade vilket fick ordföranden att kalla medlemmarna ”Jävla idioter”. Den historien är så underbar och har så många bottnar.

Årets reklam:
Kalla mig mjukis men personligen tycker jag om tvisten i slutet på reklamfilmen för Ronald McDonald’s hus. Å andra sidan är jag dålig på att bedöma reklam.

Årets dumhet:
Oj, många som slåss om den titeln. Men tycker Thomas Mattssons försök att bortförklara tveksamma namnpubliceringar och Katarina Janouchs trollsvans försök att få vikande försäljningssiffror hos Pocketshop till censur är några goda kandidater.

Årets drama:
Nordkoreas missiltester och Trumps reaktion därpå, är onekligen ett verkligt drama (men som lika gärna också hade kunnat toppa Årets dumhet).

Nästa år lovar jag:
Om jag har skäl för det lovar jag att bli ännu elakare och ännu rakare mot mina kunder.

Det ska jag göra i jul:
Äta dålig mat och dricka Vodka Martini.

Håll koll på Resume.se under julhelgen för enkäter med fler branschprofiler.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Peter Wolodarski

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News