Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Mentor drar igång reklamoffensiv

Publicerad: 4 April 2013, 08:24

Den ideella organisationen Mentor, med bland annat H&M-chefen Stefan Persson SEB-chefen Annika Falkengren och SAS före detta vd Jan Carlzon i styrelsen, vill nå ut bredare med sitt budskap om hur man kan hjälpa tonåringar till en bättre självkänsla. Med nya byrån Scholtz & Friends går man nu ut i en print- och affärspresskampanj, där tonvikten ligger på Dagens Industri, DI.


Ämnen i artikeln:

PostkodlotterietMentor

– Nu drar vi på, men vi får samtidigt inte dra på oss för höga utgifter, säger Karin Jordås, generalsekreterare på Mentor.

Under  våren kör Mentor en kampanj i print, digitalt och på stortavlor.  Mentor är  dock en 90-kontoorganisation, vilket innebär att man inte får lägga mer  än 25 procent på utgifter.
– Det är klart att vi skulle vilja göra  en reklamfilm eller liknande, men vi kan inte lägga massa pengar på  köpt media, säger Karin Jordås.

Mentor har plockat in Scholtz & Friends som reklambyrå för att få fler att känna till vad organisationen erbjuder.

Mentors första stora kampanj signerad Scholtz & Friends har precis inletts. Fokus ligger på print- och affärspress  - med tonvikt på Dagens Industri, DI.

Syftet med kampanjen är att nå ut till beslutsfattare hos stora och medelstora företag.
–   Mängder av ungdomar står i kö hos oss för att få en egen mentor, en  extra vuxen att tala med, för att kunna möta efterfrågan ökar vi närvaron  runt om i Sverige och på nätet med vårt nya koncept online-mentor. För  att nå hela vägen behöver vi fler samarbetspartners som är intresserade  av att investera i framtiden – ungdomar, säger Anna Trygg,  kommunikationschef på Mentor sedan november förra året.

Mentor och är också i full färd med att välja pr-byrå – valet lutar åt Agenda PR.
–  Jag har jobbat med dem tidigare och de håller vad de lovar, säger Anna  Trygg.

Mentors verksamhet går ut på att öka självkänslan hos ungdomar 13–17 år.

Mentor  informerar om verksamheten i skolor och organisationen använder  socionomer för att säkerställa att ungdomarna får tillgång till rätt  mentor. 87 procent av dem som går Mentors program uppger att man har  fått ökad självkänsla efteråt.

Organisationen har också tillsatt  en kommersiell chef – Cornilla von Plomgren, med bakgrund som  kommunikationschef för DHL i Sverige.

Hon har fått in nya  samarbetspartner som snabbväxande Friskvårdschecken.

Karin Jordås, generelsekreterare Mentor (högst upp), Cornilla von Plomgren kommersiell chef (t.v) och Anna Trygg, kommunikationschef (t.hI)

Bildtext: Karin Jordås, generalsekreterare (högst upp), Cornilla von Plomgren, kommersiell chef (t.v) och Anna Trygg, kommunikationschef (t.h).

Friskvårdscheckens affärsidé går ut på att hjälpa arbetsgivare och att uppmuntra anställda  till friskvårdsaktiveter – man lånar idén med de gamla lunchkupongerna.

–  Friskvårdschecken har redan från början bestämt att en viss vinstandel  ska gå till samhälleliga aktiviteter och att man tänker avsätta ännu mer  i takt med att vinsten ökar, säger Cornilla von Plomgren.

Erik Menckel är vd på Friskvårdschecken.
–  Vi har själva initierat samarbetet med Mentor. Vi är ett lite mindre  bolag än vad de normalt sett samarbetar med, men Mentor försöker ju vara  förebilder när det handlar om att hjälpa ungdomar precis som vi  försöker vara när det gäller att få anställda att aktivera sig fysiskt,  säger han.

Samarbetet innebär att Friskvårdcheckens kunder kan välja mellan en vanlig friskvårdscheck eller en som stöder Mentor.

Mentor  har också inlett ett samarbete med Postkodlotteriet. Samarbetet innebär  att Mentor Sverige har tagit emot 3 miljoner kronor för att erbjuda  mentorskap åt ungdomar på fler orter i landet.

Det individuella  Mentors-programmet kompletteras också med ett E-mentorskap, vilket  innebär att man når ut till tonåringar i glesbygd. Mentor inleder  arbetet med att ta kontakt med kommuner och skolor runtom i landet.
–  Allt fler ungdomar vänder sig till oss för att få en egen mentor, en  extra vuxen att prata med och tack vare stödet från Postkodlotteriet  kommer vi att kunna utveckla och sprida vår verksamhet, säger Karin  Jordås, generalsekreterare på Mentor Sverige.

Närmare 5 000  ungdomar deltog under 2012 i Mentors program och studiemotiverande  verksamhet och efterfrågan från ungdomar är stor:
– Många ungdomar  saknar i dag en vuxen att tala med, för dem fyller Mentor ett tomrum,  genom att erbjuda en vuxen som bollplank och att inspirera till studier.  Vi vet att när ungdomar blir sedda och bekräftade får de bättre  självkänsla och lättare för att göra positiva livsval, säger Karin  Jordås, generalsekreterare på Mentor Sverige.

Arbetsgrupp:
Scholtz & Friends
Mia Kleist projektledare.
Kreativt team. Arvid Svanvik och Edvin von Werderer.

Faktaruta Mentor:
WHO  drog igång Mentor 1994.  Verksamheten är i dag spridd till åtta länder –  i Sverige inledde man 1996.  Mentor startades på initiativ av drottning  Silvia, som i dag är beskyddare och hedersledamot. Mentors vision är en värld där unga får växa och utvecklas hälsosamt och drogfritt. Verksamheten finansieras i huvudsak genom företagssamarbeten, Mentor har i dag  22 anställda. Totalt 248 ungdomar står i kö för att få en mentor, medan  150 redan har en. Mentor startade 865 mentorskap under förra året.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

PostkodlotterietMentor

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.