Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Mer uppmärksamhet än Nobel-priset”

Publicerad: 21 Februari 2012, 12:38

Mats Sundin.

Foto: PokerStars.

Kampanjen kring hockeylegendaren Mats Sundin gav Karolinska Insitutet enorm massmedial uppmärksamhet: – Vi har räknat cirka 200 klipp, inklusive tv-inslagen. Så många artiklar får vi inte ens då vi tillkännager Nobel-priset, säger Mikael Horal, chef för Development Office på Karolinska Institutet.


"Jag tycker att det är viktigt att alla barn får en fair chans i starten på livet. Det känns bra att kunna hjälpa till att hitta sätta förebygga sjukdomar och hjälpa oss människor på vägen."

Det sade det före detta NHL-proffset Mats Sundin i samband med att KI gick ut med nyheten om ett svenskt-kanadensiskt forskningsutbyte om barns hälsa.

Upplägget innebar att Mats Sundin går in med 2,2 miljoner kronor, vilket fördelas jämnt mellan KI och University of Toronto. Resultatet av att man lyckats få just Mats Sundin som donator lät inte vänta på sig, utan massmediebevakningen var enorm. KI kan idag summera cirka 200 artiklar, inklusive en massa tv-inslag.

Hjärnan bakom kampanjen är Mikael Horal, chef för Development Office på Karolinska Institutet, vilket är en enhet som verkar inom området fundraising:
– Jag fick se Mats Sundin äta lunch tillsammans med en bekant till mig och en donator till KI. Jag bad att få introducera mig och på den vägen är det, säger han.

KI använder idag Retriever för att samla olika pressklipp och få en bild av hur väl en kampanj har gått.

I det här fallet spelar Mats Sundin och presskonferensen som hölls i Toronto den 10 februari i en helt annan division.

Samma dag som presskonferensen hölls gick KI ut med ett pressmeddelande:
– 20-25 tv-kanaler befann sig vid presskonferensen i Toronto och mängder med skrivande journalister. Från KI:s sida räknar vi cirka 200 pressklipp, inklusive alla tv-inslag.  Det har vi aldrig varit med om tidigare. Inte ens när vi tillkännager vinnarna av Nobel-priset, säger Mikael Horal.

Han uppger också att tidpunkten inte var någon slump, utan att tillkännagivandet  av Mats Sundins donation skulle ske i samma veva som den forne elitspelaren hyllades vid Air Canada Center av 21 000 åskådare och hans tröja lyftes upp i taket:
– Vid påannonseringen lyftes det fram att Mats Sundin donerat pengar till ett samarbete mellan Karolinska Institutet och Toronto University samt att även klubben Toronto Maple Leafs donerat pengar.

KI drog igång sin fundrasingverksamhet år 2006 – året innan förberedde man själva upplägget.

KI fyllde 200 år under 2010 och i samband med detta annonserades att man fått in cirka 1 miljard kronor i olika donationer sedan fundraisingverksamheten drogs igång..

Ytterst ansvarig för detta är alltså Mikael Horal.

Han har ett förflutet som barnläkare i tio år och därefter tio år inom finansbranschen:
– Jag blev tillfrågad och begrep inte varför KI skulle ha nytt av mig och jag visste inte ens vad fundraising är.  Men nu har vi slagit rekord i Norden när det gäller fundraising för ett universitet. Det finns visserligen exempel i Storbritannien där man har fått in ännu mer pengar, men där råder en helt annan donationskultur, säger Mikael Horal.

När det gäller just donationssamarbetet med University of Toronto föll det sig ganska naturligt eftersom KI samarbetat med universitet sedan 15 år tillbaka:

I och med donationen inrättades också något som kallas Mats Sundin Fellowship, vilket enkelt förklarat innebär att forskare som precis har disputerat och bestämt sig för att göra fortsatt karriär inom forskarområdet får konkurrera om pengarna.

Men du fick verkligen en riktig snilleblixt?
– Mats Sundin tände på idén. Inte minst för att det precis som i elithockeyvärlden råder hård konkurrens mellan forskarna som slåss om stipendierna. Jag tror också att kombinationen elitidrott och toppforskning gör att fler blir nyfikna på KI, säger Mikael Horal.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.