Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Mesige Musse Pigg ska bli tuff kassako

Publicerad: 9 november 2009, 08:20

I september köpte Disney Spindelmannen. Och nu har man skickat Musse Pigg på en total makover. Disneyikonen ska bli tuff för att behålla lönsamheten.


Ämnen i artikeln:

Disney

Nya tuffa Musse.

Musse Pigg är för mesig för dagens unga amerikaner som vuxit upp med Pixar-skapade Lightning McQueen och Wall-E. Av de 5 miljarder dollar som Disney får in på merchandise från Musse kommer bara 20 procent från USA.

Disneys ledning har gett klartecken till att populärhistoriens mest slitstarka råtta ska få en intressantare personlighet.

– Holy cow, jag får möjligheten att stöka med jordens mest igenkända figur, säger Warren Spector, kreativ chef på Disneyägda spelutvecklingsbolaget Junction Point, till New York Times.

Nya Musse presenteras första gången nästa år i Nintendo-spelet Epic Mickey. Där ska han ta sig igenom en ödemark befolkad av avlivade figurer från Disneys historiska arkiv.

– Mickey kommer aldrig bli elak eller döda människor. Men jag vill att han ska få uppföra sig illa och även vara lite självisk, säger Spector.

Han arbete följs noggrant av de högsta cheferna på Disney. Och de har de all anledning att göra säger varumärkeskonsulten Matt Britton.

– Det finns en uppenbar risk att alienera dina viktigaste konsumenter när du vrider på en helig figur. Men i dag är det en risk som de måste ta.

Å andra sidan handlar det för Musse Piggs del om att söka sig till sina rötter. Hans första framträdande i filmen Steamboat Willie, från 1928, slogs han med knytnävar och i senare filmer hårdstötte han på Mimmi.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Disney

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.