Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Metro avvecklar i 13 städer

Publicerad: 18 maj 2009, 12:36

Metro lägger ner distributionen i flera städer i Norrland och Sydöstra Sverige. Istället ökas upplagan kraftigt i Stockholm, Göteborg, Malmö och flera av Sveriges största städer.


Ämnen i artikeln:

Metro

Från och med den 3 augusti i år ökar Metro upplagan i Stockholm, Göteborg, Malmö och i 14 av Sveriges största städer. Samtidigt avvecklas upplagan i 13 städer i Norrland och Sydöstra Sverige.

Satsningen är en del i Metros storstadsfokus.
– Efterfrågan från våra annonsörer visar att det är Sveriges största städer som är kärnan i vårt erbjudande. Målsättningen med ökningen är att nå en räckvidd på 40 procent i A-regionerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Dessutom ökar vi upplagan med mer än 20 procent i de städer som står för merparten av Sveriges befolkning säger Andreas Ohlson, vd på Metro, i en kommentar.

Upplagan ökas med mer än 20 procent i Borås, Halmstad, Norrköping, Västerås, Eskilstuna, Jönköping, Trollhättan, Örebro, Falun, Karlstad, Uppsala, Gävle, Linköping och Varberg.

Avvecklingen av upplagan i de 13 städerna i Norrland och Sydöstra Sverige innebär att Metro går från 7 till 4 tryckerier i Sverige. Från och med den första september i år kommer dessutom VTAB Västerås att trycka hela Rikseditionen.

VTAB är inte ett av Metros tryckerier idag.
– De erbjöd oss den bästa lösningen och vi fick ett väldigt fint avtal med dem som vi är nöjda med. Dessutom ligger de väldigt bra till i landet rent geografiskt sett, säger Ohlson.

Metro som produkt har växt fram sedan 2004 och nya städer där tidningen distribueras har kommit till allt eftersom. Nu har den minskade konkurrensen lett fram till ökade efterfrågan på Metro i de största städerna.
– Ju mer vi kan stärka i Stockholm, Göteborg och Malmö desto bättre. Efterfrågan på Metro har ökat kraftigt sedan konkurrenssituationen försvann. Nu är Metro slut runt nio på morgonen. Tidigare, när gratistidningskriget var som värst, hade vi avsevärt högre returer och tidningen fanns tillgänglig över en längre tid på dygnet. Nu ökar vi upplagan i de här städerna för att möta efterfrågan. Genom att avveckla upplagan i de här 13 städerna frigör vi resurser för det, säger Andreas Ohlson. Han tillägger.
– Detta är resultatet av vår dialog med våra annonsörer, det är i Sveriges största städer som efterfrågan är som störst. Vi är en renodlad storstadskanal.

Ökar ni upplagan i förhållande till efterfrågan eller är det en kostnadsfråga?

– Vår målsättning är att möta annonsörernas efterfrågan på rätt räckvidd, läsarnas efterfrågan på Metro är i princip obegränsad.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Metro

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.