Media
Metro blir marknadsföringsmaskin för Kinnevik-bolag
Publicerad: 4 april 2012, 07:31
Foto: Tero Marjamäki.
Kinnevik-ägda Tele2 är Metros största annonsör i Sverige. Kinnevik vill nu utnyttja Metro som marknadsföringsmaskin på fler marknader för ytterligare bolag inom sfären: – Planen är att använda Metro som ett marknadsföringsverktyg för MTG och Millicom i marknader som Latinamerika, Ryssland och inte minst Asien, där vi endast finns i Hong-Kong, säger Anders Kronborg, koncernens finanschef.
KB
Karl-Johan Byttner
Metro International kom med sin helårsrapport idag. Den bjöd inte på några överraskningar i förhållande till Q4.
Detta innebär att Metro ökar sin nettoomsättning från drygt 175 miljoner euro till nära 197 miljoner euro under 2011. Vinsten före räntor och skatt, det vill säga det så kallade rörelseresultatet, går från nära 12 miljoner euro till drygt 19 miljoner euro.
Kinnevik har tidigare meddelat att man äger 89 procent av A-aktierna i bolaget och 91 procent av B-aktierna efter att ha lagt ett bud på Metro International.
Kinnevik har också förlängt budtiden för att få in ytterligare ägande i bolaget. Budtiden går ut idag.
Metro Internationals finansdirektör Anders Kronborg har redan en del idéer om vad som ska hända med verksamheten framöver. En sådan är att använda Metro som marknadsföringsmaskin för Kinnevik-bolag på olika tillväxtmarknader:
– En del av budet går ut på att skapa synergieffekter mellan bolagen i Kinnevik-sfären. Precis som att Tele2 är Metros största annonsör i Sverige blir det ju enklare att marknadsföra nya produkter på andra marknader med hjälp av Metro, säger Anders Kronborg.
Planen är nu att etablera Metro i fler länder i Latinamerika, satsa ännu mer i Ryssland och även i Asien. Här är Metro endast etablerat i Hong-Kong.
Anders Kronborg berättar också att man inte utesluter en etablering i Afrika:
– MTG och Millicom finns redan i Afrika och då känns det ju naturligt att titta på om vi inte även ska etablera Metro där och på sätt hjälpa till att marknadsföra bolagen i regionen, säger han.
Han tycker också att det fina med ett sådant upplägg är att Metro kan ses som en mer attraktiv marknadsföringsplats för andra bolag och på så sätt bidra till ökade intäkter för Metro International, säger Göran Kronborg.
Han förklarar också att Metro International har högt ställda mål.
Tanken är att hela gruppen ska ha en tvåsiffrig marginal redan 2012:
– 2011 års resultat visar att vi är på god väg att nå dit, säger Anders Kronborg.
Han tycker dock att verksamheterna i Danmark och Holland är lite av sorgebarn. Den svenska delen av Metros verksamhet ökade från en nettoomsättning på nära 67 miljoner euro till cirka 72 miljoner euro för 2011, medan den danska verksamheten hade en nettoomsättning på drygt 27 miljoner euro – att jämföra med cirka 26 miljoner euro året innan.
Rörelseresultatet för den danska verksamheten steg från 749 000 euro till 1,914 miljoner euro:
– Vår ambition är att ha en 15-procentig ebit-marginal för samtliga verksamheter. Alla verksamheter utom just Holland och Danmark går i rätt riktning, säger Anders Kronborg.