Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Metro blir marknadsföringsmaskin för Kinnevik-bolag

Publicerad: 4 april 2012, 07:31

Foto: Tero Marjamäki.

Kinnevik-ägda Tele2 är Metros största annonsör i Sverige. Kinnevik vill nu utnyttja Metro som marknadsföringsmaskin på fler marknader för ytterligare bolag inom sfären: – Planen är att använda Metro som ett marknadsföringsverktyg för MTG och Millicom i marknader som Latinamerika, Ryssland och inte minst Asien, där vi endast finns i Hong-Kong, säger Anders Kronborg, koncernens finanschef.


Ämnen i artikeln:

Tele2MTGMetroKinnevik

Metro International kom med sin helårsrapport idag. Den bjöd inte på några överraskningar i förhållande till Q4.

Detta innebär att Metro ökar sin nettoomsättning från drygt 175 miljoner euro till nära 197 miljoner euro under 2011. Vinsten  före räntor och skatt, det vill säga det så kallade rörelseresultatet,  går från nära 12 miljoner euro till drygt 19 miljoner euro.

Kinnevik  har tidigare meddelat att man äger 89 procent av A-aktierna i bolaget  och 91 procent av B-aktierna efter att ha lagt ett bud på Metro  International.

Kinnevik har också förlängt budtiden för att få in  ytterligare ägande i bolaget. Budtiden går ut idag.

Metro Internationals  finansdirektör Anders Kronborg har redan en del idéer om vad som ska  hända med verksamheten framöver. En sådan är att använda Metro som  marknadsföringsmaskin för Kinnevik-bolag på olika tillväxtmarknader:
–  En del av budet går ut på att skapa synergieffekter mellan bolagen i  Kinnevik-sfären.  Precis som att Tele2 är Metros största annonsör i  Sverige blir det ju enklare att marknadsföra nya produkter på andra  marknader med hjälp av Metro, säger Anders Kronborg.

Planen är nu  att etablera Metro i fler länder i Latinamerika, satsa ännu mer i  Ryssland och även i Asien.  Här är Metro endast etablerat i Hong-Kong.

Anders Kronborg berättar också att man inte utesluter en etablering i Afrika:
–  MTG och Millicom finns redan i Afrika och då känns det ju naturligt att  titta på om vi inte även ska etablera Metro där och på sätt hjälpa till  att marknadsföra bolagen i regionen, säger han.

Han tycker också  att det fina med ett sådant upplägg är att Metro kan ses som en mer  attraktiv marknadsföringsplats för andra bolag och på så sätt bidra till  ökade intäkter för Metro International, säger Göran Kronborg.

Han förklarar också att Metro International har högt ställda mål.

Tanken är att hela gruppen ska ha en tvåsiffrig marginal redan 2012:
– 2011 års resultat visar att vi är på god väg att nå dit, säger Anders Kronborg.

Han tycker dock att verksamheterna i Danmark och Holland är lite av sorgebarn. Den  svenska delen av Metros verksamhet ökade från en nettoomsättning på  nära 67 miljoner euro till cirka 72 miljoner euro för 2011, medan den  danska verksamheten hade en nettoomsättning på drygt 27 miljoner euro –  att jämföra med cirka 26 miljoner euro året innan.

Rörelseresultatet för den danska verksamheten steg från  749 000 euro till 1,914 miljoner euro:
–  Vår ambition är att ha en 15-procentig ebit-marginal för samtliga  verksamheter. Alla verksamheter utom just Holland och Danmark går i rätt  riktning, säger Anders Kronborg.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Tele2MTGMetroKinnevik

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.