Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Metro får det kämpigt”

Publicerad: 20 Augusti 2013, 10:07

Sigurd Allern, gästprofessor vid JMK tillika medieprofessor vid Universitetet i Oslo

Foto: Pressbild.

Upsala Nya Tidning valde att lägga ned gratistidningen 18 minuter i dagarna på grund att läsarna gått över till nya digitala kanaler. JMK:s gästprofessor, tillika medieprofessor vid universitetet i Oslo, Sigurd Allern, räknar med att gratistidningar som Metro får det kämpigt framöver: – Gratistidningarna är 100-procentigt annonsberoende, vilket gör dessa känsliga för alternativa annonsmöjligheter. Här har mobilen kommit väldigt starkt under senare tid, säger han.


Ämnen i artikeln:

JMK

JMK:s gästprofessor Sigurd Allern konstaterar visserligen att Metro har  varit en rejäl framgång och hela tiden haft hög upplaga.

Konkurrensen från digitala medier gör dock att gratistidningar som just Metro får det allt kämpigare framöver.

Sigurd  Allern räknar kallt med att det blir oerhört svårt att starta nya  gratistidningar framöver samt att de som redan finns försvinner  allteftersom.
– Jag räknar med en rejäl sanering på marknaden och en omställning till lägre nivåer, säger han.

Han poängterar dock att det är svårare att tippa det riktiga blodbadet än vad många tror.

Sigurd  Allern menar att rent historiskt sett har många medier varit inne i  perioder av tuff konkurrens för att sedan gå tillbaka och konsolideras  på en lägre nivå:
– Få vågar spå mer än tio år framåt i tiden, säger Sigurd Allern.

Han  räknar dock med att konkurrensen från digitala medier slår ut de  svagare gratistidningarna först, medan det tar ett tag innan  verkligheten har hunnit ikapp jättar som Metro.

UNT:s vd och  chefredaktör Hanna Stjärne gör klart angående just 18 minuter att ”Folk  tar del av det vi gör, fast på ett annat sätt än 2009 då vi startade  tidningen.” Hur ser du på deras beslut att lägga ned sin gratistidning?
–  Dagens mediehus publicerar via flera kanaler och man väljer att göra  sig av med sina svagaste länkar. Ena gången är det en radio- eller  tv-kanal och en annan gång en gratistidning, säger Sigurd Allern.

Han  menar också att hela Europa har insett att det faktiskt är mycket  svårare att driva gratistidningar än vad många trodde till en början.

Sigurd Allern förklarar också att Danmark redan har råkat ut för en tidningsdöd bland sina gratistidningar:
– Danmark var ett land där man hade en överetablering på marknaden, säger Sigurd Allern.

I Norge är situationen en helt annan – där finns det inte så mycket gratistidningar, enligt Sigurd Allern:
–  Schibsted dominerar rejält med Verldens Gang och Aftenposten.  Schibsteds syn är rent pragmatisk. Det vill säga på marknader där man  redan dominerar vill man inte ha några gratistidningar, säger han.

Metros vd, Andreas Ohlson, delar inte Sigurd Allerns åsikt om att tidningen befinner sig på tillbakagång:
– Vi har den högsta nettoupplagan någonsin i alla tre storstadsregionerna och det kommer synas tydligt i TS, säger han.

Han menar att bara för att fler sitter och knappar på sina smarta  telefoner i kollektivtrafiken så behöver det inte nödvändigtvis innebära  att folk aktivt valt bort Metro:

–  Vi har alltid haft en räckvidd på cirka 40 procent i Stockholm vilket innebär att 60 procent gör något annat, säger Andreas Ohlson.

Han delar visserligen Sigurd Allerns uppfattning om att  mediebeteendet håller på att förändras, men efter det går alltså  åsikterna isär.

– Vi har naturligtvis lagt märke till att  människor älskar sina mobiltelefoner men de studier vi har tillgång till  visar att huvuddelen användningen inte går till nyhetsinhämtning. Det  vill säga att många använder mobilen i tunnelbanan men främst för  e-post, sociala medier, musik och spel och planlöst surfande. Utöver det  finns också många människor som inte gör någonting. De som däremot  törstar efter nyheter plockar fortfarande sin Metro, säger Andreas  Ohlson.

Han nämner också att en genomsnittlig Metro-läsare lägger 10-15  minuter på tidningen under sin resa, medan motsvarande siffror för en  nyhetsmobilsajt ligger någonstans i häraden 30-60 sekunder.

Andreas  Ohlson pekar också på det faktum att Metro genom att vara gratis och  tillgänglig har bättre förutsättningar och längre livslängd än  betaltidningarna.

Så du menar att det är en ren illusion med andra ord att färre läser  Metro på grund av att alltfler sitter med sina smarta telefoner?
–  Det kan upplevas som att många aktivt har valt bort Metro, men det är  inte sanningen. De som sitter med en mobil i tunnelbanan är mindre  intresserade av nyheter och har nog sällan eller aldrig plockat en  Metro, säger Andreas Ohlson.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

JMK

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.