Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Metro lägger ut produktionen

Publicerad: 26 maj 2014, 16:24

Andreas Ohlson, vd på Metro.

Metro lägger ut hela tidningsproduktionen på TT. Större delen av de de drygt 40 redaktionella tjänsterna kapas. Enligt vd:n Andreas Ohlson är det en nödvändig åtgärd i strävan till att ställa om från print till online.


Ämnen i artikeln:

Andreas OhlsonMetro

Verkligheten har hunnit ikapp papperseditionen av gratistidningen Metro.

Glansdagarna är över och det har egentligen bara varit en tidsfråga innan en betydande förändring skulle inträffa.

I kväll kom beskedet att Metro outsourcar tidningsproduktionen till TT. Majoriteten av tjänsterna på Metros redaktion försvinner.

I dagsläget kommer 25 procent av intäkterna – 125 miljoner – från online-verksamheten. Det måste förbättras om Metro ska kunna hävda sig i framtiden.

Metro visar fortfarande lönsamhet, men vinsten är inte vad den var för två-tre år sedan, enligt vd:n Andreas Ohlson. Hur mycket pengar som sparas genom åtgärden är för tidigt att säga, förklarar han. Först ska det förhandlas med facket om nedbemanning. Det återstår alltså att se hur många tjänster som försvinner.

– Det här är vägen framåt för nya Metro. Vi har ett kraftigt ökat fokus på nya intäkter och vi måste skapa en modern tidningsproduktion som är effektiv och flexibel. Tillsammans med TT tror vi att vi hittat rätt. Det ger oss också utrymme att satsa ännu mer på upplaga och distribution och stärka vår ställning som Sveriges största dagstidning i print, säger Andreas Ohlson.

Kvar blir en liten digital redaktion som ska utökas på sikt, enligt andreas Ohlson. Chefredaktör blir Christofer Ahlqvist som jobbat på Metro i nio år.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Andreas OhlsonMetro

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.