Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Metro säger upp AP

Publicerad: 31 mars 2009, 16:57

Metro i USA tar ett nytt grepp på den svårt sargade amerikanska tidningsmarknaden. Tidningen säger upp nyhetsbyrån AP som leverantör av redaktionellt innehåll. Istället ska Metro satsa på eget redaktionellt material, skriver amerikanska branschmedier.


Metros amerikanska editioner finns i Boston, New York och Philadelphia.
Enligt Tony Metcalf, amerikanska Metros chefredaktör, ska Metros redaktioner i framtiden skapa så mycket eget redaktionellt innehåll som möjligt.

– Genom att göra oss mer beroende av våra egna medarbetare gör vi stora besparingar samtidigt som vi blir en bättre tidning lokalt, säger han till Crains.

Förra året sparkade Metro i USA 27 personer. Annonsintäkterna på amerikanska marknaden sjönk under 2008 med 6 procent till miljoner 200 dollar.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.