Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Metro storsatsar på nätet

Publicerad: 21 Maj 2012, 11:41

Nye chefredaktören Linus Paulsson och vd:n Andreas Ohlson.

Foto: Pressbilder.

DI.se-chefen Linus Paulsson tar över som chefredaktör för Metro i Sverige. En av hans allra viktigaste uppgifter bli att få fart på webben. Målsättningen är högt ställd. – Målsättningen på längre sikt är att nå en räckvidd på nätet som börjar matcha tidningen och ett första steg är 500.000 unika besökare per vecka, säger Andreas Ohlson, vd på Metro Sverige.


Ämnen i artikeln:

Andreas OhlsonLinus PaulssonMetroPer Gunne

Metro.se hade 117 500 unika besökare under vecka 19.  Metro har genomfört satsningar på jobb i form av Metrojobb.se, utbildning genom Allastudier.se och Mode genom Metromode.se och dessa har gett mersmak.

Nu vill Metro bli en sajt att räkna med:

– Vår vana trogen har vi gjort tvärtom och mjukstartat med nischsatsningar på jobb, utbildning och mode. Det har gått bra och nu vill vi samla ihop dessa genom en intensifierad satsning på Metro.se, säger Andreas Ohlson.

Metro ges ut dagligen i Stockholm och Mälardalen, Göteborg och Västsverige, Malmö och Skåne med en räckvidd på ca 1,5 miljoner läsare per dag.

Nu står det alltså klart att Linus Paulsson efterträder Per Gunne som chefredaktör. Han har drygt 12 års erfarenhet av Dagens Industri och kommernärmast från en roll som chef för DI.se.

Metros vd Andreas Ohlson menar att det finns en rad förklaringar till att valet föll på just Linus Paulsson:

– Han är en duktig journalist med bra nyhetsnäsa, han har god förståelse för media, han är kommersiell och sist men inte minst så kan han det här med digital publicering, säger han.

Ni har ny ägare i form av Kinnevik. Är det nya direktiv från det hållet att ni ska satsa mer på webben?
– Nej, det ingår i vår plan för Metro. Vi gör stora pengar på tidningen just nu men är naturligtvis intresserade av att bredda vår affär och då är det naturligt att blicka mot nätet, säger Andreas Ohlson.

Han tror ändå att det blir en rejäl utmaning att tala om i och med att Metros stora konkurrensfördel i den fysiska världen har legat på att tidningen har distribuerats via kollektivtrafiken, medan Metro saknar en liknande konkurrensfördel i den digitala världen. Men det är alltså här som Linus Paulsson kommer in i bilden:

– Jag ser det inte som omöjligt att vi kan vara uppe i 500 000 unika besökare per vecka inom kort, säger Andreas Ohlson.

Den tidigare chefredaktören för Metro, Per Gunne, hade 1,8 miljoner i årslön under 2011.

Andreas Ohlson vill inte kommentera vad Linus Paulsson får i lön. Inte heller om hans lön innebär en ökning eller minskning i förhållande till Per Gunnes lön.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.