Media
Metro storsatsar på sport med Nordstrand och Leifby
Publicerad: 11 februari 2016, 06:35
Frida Nordstrand och Marcus Leifby. Foto: Pressbild/Yasmine Winberg.
Tidningen gör klart med två namnkunniga sportprofiler, Expressen Nöje jublar över rekordsiffror och Twitter lockar inga nya användare. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
FT
Fredrik Thambert
Leifby och Nordstrand till Metro
Metro gör en storsatsning på sport på fredagar. Med start i morgon kommer läsarna att hitta en helt ny sportsektion som också får tillskott av två tunga profiler. Frida Nordstrand bevakar Formel1 och Champions League för Viasat Sports räkning, men kommer framöver också att bjuda på inblickar bakom kulisserna i Metro. Tidningen värvar också Marcus Leifby, känd från Sportbladet och sedan ett år tillbaka frilansarare, som ny skribent.
– Det här året kommer att bli maxat, säger Frida Nordstrand till Metro.
Rupert Murdoch in i svensk start-up
Mediejätten News Corp berättar idag att de går in som majoritetsägare i det svenska VR-bolaget Diakrit. Det framgår av ett pressmeddelande. Diakrit skapar digitala visualiseringar och 3D-lösningar åt bland annat byggbolag för att sälja lägenheter.
Twitter har svårt att locka användare
Twitter presenterade sin kvartalsrapport igår kväll och siffrorna var inte glädjande för investerarna. DI Digital skriver att användartillväxten avstannade helt under det sista kvartalet i fjol och ligger kvar på 320 miljoner aktiva användare i månaden. Intäkterna ökade visserligen med 48 procent till 710 miljoner dollar, men är bolagets prognos för intäkterna under det första kvartalet låg klart lägre än analytikernas förväntningar. Resumé rapporterade igår om Twitters nya algoritm-styrda feed som på sikt kan innebära stora fördelar för annonsörer.
Expressen Nöje gick om Nöjesbladet
Förra veckan hade Expressen Nöje för första gången fler unika besökare i mobilen än konkurrenten Nöjesbladet, enligt Kia-indec. Tack var en ökning på 48 procent jämfört med veckan innan blev siffrorna 1 989 176 mot 1 885 080.
– Det känns fantastiskt roligt att läsarna valde vår bevakning av Melodifestivalen, säger Lars Johansson, nöjeschef, till den egna sajten.
Gapet mellan Aftonbladet och Expressen totalt sett i mobilen, mätt i antalet unika besökare, var under förra veckan endast cirka 800 000.
Spotify-grundarnas storinvestering
Daniel Ek och Martin Lorentzon har gjort sin första kända privatinvestering sedan de startade Spotify. De finns nämligen bland investerarna som går in med en halv miljard kronor i den brittiska start-upen Student.com, enligt Venture Beat. Sajten förmedlar bostäder till framför allt studenter som ska plugga utomlands.
Facebook inför automatisk textning
I Facebooks flöde börjar videos spelas upp automatiskt utan ljud. För att göra det ännu tydligare vad de handlar om släpper de nu en funktion som innebär att skaparna kan lägga till ex textremsa i nedre bildkant. På så vis kan det bli mer lockande för användaren att klicka på videon och se hela, skriver Adweek.
Storsponsorn bryter med IAAF
Efter flera grova anklagelser om doping och korrutoption blåser det snålt kring det internationella friidrottsförbundet IAAF. Nu har Nestlé bestämt sig för att dra tillbaka sin sponsring.
"Beslutet har tagits i ljuset av den negativa publiciteten som är kopplad till de anklagelser om korruption och dopning som har riktats mot IAAF", skriver Nestlés taleskvinna Lydia Meziani i ett mejl till AFP.