Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Metro tar hem produktionen av tidningen – söker journalister

Publicerad: 17 September 2015, 14:49

Metros vd Leif Eliasson och chefredaktören Eric Ljunggren

I fjol lade Metro ut produktionen av papperstidningen på TT. Nu har den nya ledningen beslutat sig för att ta hem den igen. "Vårt uppdrag är att satsa" säger chefredaktören Eric Ljunggren.


Ämnen i artikeln:

Metro

I maj förra året beslutade Metro att outsourca produktionen av papperstidningen till TT. En majoritet av de 40 tjänsterna på redaktionen försvann, och åtgärden beskrevs som ett sätt att spara pengar för att kunna satsa digitalt.

Nu, drygt ett år senare, har Metro under ledning av den nya vd:n Leif Eliasson och chefredaktören Eric Ljunggren valt att plocka hem produktionen igen.
– Jag kom hit för att bygga framtidens Metro. Då känns det här som ett naturligt steg. Vi vill bättre integrera papperstidningen med de digitala kanalerna, och då är det bättre att samla produktionen, säger Eric Ljunggren.

Dagens Media har tidigare rapporterat att Metro förhandlat om att säga upp avtalet med TT. Orsaken ska ha varit missnöje med hur de har skött uppdraget.
– Det stämmer inte. Vi har varit mycket nöjda med samarbetet och vi har kommit överens om fortsatt samarbete kring leverans av nyheter.

Avtalet om tidningsproduktionen avslutas vid årsskiftet. Alltså är det bråda dagar att rekrytera in nya medarbetare.
– Vi har inlett en rekryteringsprocess och söker journalister som är duktiga och tydligt förankrade i det digitala, samtidigt som de är duktiga på att redigera. Vi söker också nyhetschefer och reportrar. Vi börjar rekrytera nu.

Hur många ska ni ta in?
– Det här har varit en snabb process, så jag vet inte exakt hur många tjänster det rör sig om. Men det är nyhetschefer, reportar och multijournalister i plural, säger Eric Ljunggren.

Vilken roll ska papperstidningen ha i er digitala satsning?
– Den har en enormt viktig roll. Jag tror att papperstidningar i dag är en smula underskattade. Metro är överlägset största dagstidning med 1,1 miljoner läsare i senaste Orvesto. Det är en fantastisk grund att satsa digitalt på. Vi har en ung och hungrig redaktion i dag. Med den som bas skapar vi framtidens digitala satsningar.

Hur mycket det kommer att kosta att bygga upp en ny redaktion kan han inte ge besked om:
– Vårt uppdrag är att satsa och vi har styrelsen bakom oss.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Metro

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.