Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Metro: Undersökningen har stort värde

Publicerad: 20 augusti 2015, 09:42

YouGov:s undersökning är omdebatterad.

Foto: Skärmdump Metro.se

Nu är SD Sveriges största parti, konstaterar Metro på sin etta. Metros tillförordnade chefredaktör Linnéa Jonjons säger att en debatt om siffrorna är det bästa som kan hända för alla.


Ämnen i artikeln:

MetroYougovSverigedemokraterna

YouGovs partimätning har varit den hetaste snackisen i dagens medie-Sverige. Det är tidningen Metro som går ut med siffrorna om att Sverigedemokraterna nu mäter på 25,2 procent och därmed är Sveriges största parti. Det är första gången någonsin som det händer i en politisk mätning.

– Vi beställer regelbundet opinionsundersökningar. Vi vill skildra och nyansera Sverige och en debatt om siffrorna är det bästa som kunde hända. YouGov är ett stort globalt företag och en sådan här undersökning har stort värde. Sen är det såklart viktigt att vara transparent med hur undersökningarna har gått till. Det finns många undersökningsmetoder och alla har sina styrkor och svagheter, säger Linnea Jonjons, tf chefredaktör och redaktionschef, till Resumé.

Vad säger läsarna?

– Vissa känner sig upprörda över resultatet, sen tycker många det är bra så problematiken tas på allvar.

Hur tänkte ni kring löpet ” Nu är SD Sveriges största parti”?

– Vi är väldigt tydliga med att det är en opinionsundersökning, både på etta, löp och i artiklar. Det vi skriver är att SD är störst enligt denna opinionsundersökning.
Det pågår hela tiden en diskussion kring hur man ska disponera sin tidning. Vi pratade mycket om detta igår hur det skulle se ut. Vi har gjort bedömningen att undersökningen har stort värde och valde därför att gå ut så. Man ser när man öppnar tidningen att vi tydligt förklarat hur undersökningen genomförts.

Det är just undersökningsmetoden som är kritiserad. YouGov använder sig av självrekrytering via nätet blandat med intervjuer per telefon. Flera svenska mediehus undviker mätningar just på grund av nätintervjuerna.

– Det finns olika skolor inom undersökningsbranschen. Det bästa är att få svar från flera olika källor. Vi använder telefon och nätet. På nätet kan man ha en öppen panel och anmäla sig själva, genom att gå via bland annat members-get-members kampanjer och målgruppsinriktade annonser på Google, säger Lars Gylling, nordisk kommunikationschef på YouGov.

Lars Gylling refererar till en undersökning som svenska Politologerna gjorde 2013 som visar att kombinationen telefon och webbpanel ger kvalité.

– Det är massvis med problem med telefonrekrytering. Det är faktiskt en väldigt liten andel av svenska folket som rekryteras via telefon. En öppen panel ger bäst resultat, säger Lars Gylling.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.