Media
Metros digitala utmaning, Resumé byter Bonnierskrapa och Alsanders kamp mot cancern
Publicerad: 31 mars 2017, 11:45
Att växla in ett starkt varumärke i papper mot digitala marknadsandeler är en utmaning. Det skriver chefredaktör Johan Såthe med anledning av Metros händelserika resa.
JS
Johan Såthe
De flesta veckor är rätt stressiga, men den här tillhör bland de värsta på ett tag. Jag ska inte tråka ut er med att rada upp min kalender. Fast faktum är att det har varit svårt att hinna skriva fredagskrönikan den här veckan. Men passande nog har Sveriges Tidskrifter gjort en podd med mig där jag under 37 minuter intervjuas om Resumé och trender i medie- och tidskriftsvärlden.
Lyssna på podden här.
***
Resumé flyttar från en Bonnierskrapa till en annan. I dag är sista dagen på Torsgatan 21, i den klassiska Bonnierskrapan intill St Eriksplan i Vasastan i centrala Stockholm. Från och med måndag sitter vi på Gjörwellsgatan 30, i den minst lika klassiska DN-skrapan på Kungsholmen. Det kommer bli mycket bra. Kom och hälsa på!
***
DI Weekends porträtt på Stampens koncernchef Martin Alsander är stark läsning. Martin Alsander berättar om hur han kämpade mot sin cancersjukdom samtidigt som han försökte rädda Stampen från att gå under. Resumé har skrivit många tuffa artiklar om Stampen och Martin Alsander, men vi har också känt till hans tuffa läge med sjukdomen. Vi har också haft långt gångna planer, tillsammans med Martin Alsander, på att göra just det reportage som nu finns att läsa i Di Weekend. Men om, hur och när en människa väljer att berätta offentligt om en potentiellt dödlig sjukdom är bara upp till den personen. Nu mår Martin Alsander bra, jag håller alla tummar som finns för att det ska förbli så. Resumé har granskat Stampen med många tuffa artiklar och kommer att fortsätta göra det. Men sak och person är olika saker.
Läs mer här.
***
Turerna med Custos, Metro och Realtid är verkligen fascinerande. Resumé har i veckan skrivit en hel del om detta:
Läs mer här:
Officiellt: Erfors tar över Metro
Gammal HQ-vd går till Metro
Sätter press på Realtid via Metro
Så försöker Custos få bort Realtids grundare
Valet av Staffan Erfors som ny chefredaktör för Metro är intressant, det indikerar att Metro ska få en ny redaktionell inriktning. Man kan väl gissa att Metro ska bli mer tabloid än under företrädaren Eric Ljunggren. Vilket betyder att tidningen byter grundläggande strategi. Vilket i och för sig är en fortsättning på den resa som man har varit ute på ett tag:
Grunden för Metro var ju från början att man nådde människor i lokaltrafiken, när de hade tid över för mediekonsumtion. Folk slapp sitta och tomstirra rakt ut i luften på tunnelbanan. I dag kollar alla i sina telefoner i lokaltrafiken, Metro är sannolikt inte förstavalet om man är ute efter nyheter. Då behövs en ny strategi för varumärket. Jag tycker att Metros affärsidé ser tuff ut på sikt. Att växla in ett starkt varumärke i papper mot digitala marknadsandeler är en utmaning. Fortsättning följer!
***
Resumé Insikt är varumärket för Resumés fördjupande och analyserade journalistik. Vårt tre digitala analysbrev kommer ut en gång i veckan.
Här tecknar du en prenumeration.
Resumé Insikt ingår för den som prenumererar på magsinet!
***
Den 13-14 juni kommer några av världens mest inflytelserika mediechefer till Stockholm. Jag kommer att vara på plats, det borde du också vara.
Läs mer här.
***
Tidningen Journalisten skriver att debatten om Fake News får medierna att tappa lusten att göra aprilskämt. Det tror jag stämmer. Och det är nog lika bra, jag tycker sällan att aprilskämt i medierna blir särskilt lyckade.
***
Resumé i helgen: Från klockan 07.30 på lördag morgon kan ni läsa #helgintervjun om Tora Rydelius, influencer med gigantisk räckvidd på Instagram. I #karriärsöndag möter du sportjournalisten Mattias Lühr som fortsatte leverera scoop även sedan han slutade på Expressen.
***
I helgen: Östra, rad 16 plats 166. Äntligen allsvensk premiär!
***
Trevlig helg!