Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Metros nya mål efter nedskärningarna

Publicerad: 11 september 2014, 13:19

Gratistidningen Metros vd, Andreas Ohlson, förklarar hur tidningen ska jobba i framtiden efter beskedet om TT-samarbetet som har lett till att 15 personer på redaktionen har fått lämna tidningen. Metros vd uppger också att målet med att nå halv miljon läsare per vecka i mobilen är inom räckhåll.


Ämnen i artikeln:

Andreas OhlsonMetro

Jag skulle vilja veta hur många ni är idag och hur många som försvinner - redaktion respektive marknadsorganisationen?
"Vi arbetar inte riktigt på det sättet. Kostnadskontroll är inte något vi gör tillfälligt. Vi anpassar kontinuerligt verksamheten genom besparingar precis som vi kontinuerligt rekryterar och investerar. Samtidigt som redaktionen har krympt med ca 15 personer så har vår utvecklingsavdelning exempelvis växt med 6 personer. Idag är vi ca 150 personer (exkl Offerta och Studentkortet som ligger i egna bolag). Av dessa arbetar 50 med online, 50 med print och 50 med både och."

2. Hur ni tänker jobba framöver vad gäller innehåll, distributionskanaler, kolportörer med mera?
"Övergången till TT har varit mycket framgångsrik med tanke på att inte en enda läsare eller annonsör har hört av sig med invändningar. Samtidigt kan den nya redaktionen lägga 100% fokus på det digitala innehållet som växer så det knakar, framför allt i mobilen. Vi har målet 500K uw/vecka inom räckhåll och det skulle göra oss till Sveriges 5 största nyhetssajt i mobilen vilket är en bra start."

"Vi intensifierar vårt arbete med våra nischsatsningar (Metrojobb, MetroMode, AllaStudier, Klipster, Klubblo, Studentkortet, Offerta) på nätet där alla verksamheter växer kraftigt och har passerat föregående års utfall med råge och sammantaget utgör idag ca 25% av våra intäkter."

"Avseende print är få som vet att vår nettoupplaga (upplaga minus returer) ligger kvar på ungefär samma nivå som för tre år sedan vilket är lika mycket som Expressens rekordupplagor var på 80-talet. Ca 600 000 tidningar distribueras per dag som levererar ca 1.2 milj dagliga läsare. Visst får vi arbeta mycket hårdare än förut för att upprätthålla upplagan men faktum kvarstår att efterfrågan finns där och vi har en omfattande daglig publik jmf andra mediakanaler oavsett kategori. Utmaningen för Metro som tryckt tidning framöver handlar uteslutande om att informera och reformera annonsörernas perception av vår prestanda."

3. Blir er viralgranskare/sociala medier-redaktör Jack Werner kvar?
"Jack Werner arbetar kvar och är högst delaktig i arbetet med att utveckla vår redaktionella nyhetsposition på nätet tillsammans med resten av den digitala redaktionen."

4. Hur många läsare har ni idag på papper respektive webb i förhållande till samma period förra året?
"Vi ökade antalet läsare med +20 000 läsare till 1 241 000 i vårens mätning jmf med höstens Orvesto och den samlade trafiken på webben och i mobilen har mer än fördubblats sedan förra året."

5. Hur kommer er säljavdelning se ut framöver - hur många får lämna där?
"Det är alltid högre omsättning på personal på en säljavdelning genom naturliga avgångar och den har minskat med ca 25 personer sedan toppåren. En väsentlig del av minskningen är hänförlig till att vi centraliserat sälj från Gbg och Malmö till Stockholm."

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Andreas OhlsonMetro

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.