Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Metros vd: Har letat Staffan Erfors ersättare sedan i somras

Publicerad: 11 December 2017, 13:01

Metros vd Mikael König.

Foto: Pressbild: HQ

Enligt Metros vd Mikael König påbörjade man en rekrytering av ny publisher bara månaderna efter att Staffan Erfors tillträdde som chefredaktör.


Ämnen i artikeln:

MetroMediebranschenStaffan Erfors

I torsdags skickade Metro ut ett kortfattat pressmeddelande där de tillkännagav att Staffan Erfors lämnar jobbet som chefredaktör för tidningen.

I dag måndag, meddelar Metro Nordic Sweden AB att Egmonts digitala chef Thomas Eriksson blir publisher för det nya varumärket Metro Media House. Fram tills han påbörjar sin nya tjänst kommer Henrik Ek vara tillförordnad chefredaktör för Metro.

Hur länge har rekryteringen pågått?
– Vi har hållit på väldigt länge. Det är en gedigen press som vi påbörjade redan innan sommaren, säger Metros vd Mikael König till Resumé.

Men Staffan Erfors blev ju ansvarig utgivare för Metro så sent som i mars. När blev han varse om att ni letade en ersättare?
– Staffan Erfors är ett avslutat kapitel för Metro så det vill jag inte kommentera. Det jag kan säga är att det tar tid att rekrytera en person med den typen av kompetens som ska få Metro att peka i den riktningen vi vill

Enligt Mikael König är tanken med att tillsätta en publisher att samla ansvaret för Metros contentproduktion under en chef. Syftet med det nya varumärket Metro Media House är att signalera att Metro är mer än en tidning.

– Thomas Eriksson kommer i sitt ledarskap som publisher att ta ett helhetsgrepp om Metros content han har unik kompetens både som tidningsmakare och det digitala, säger Mikael König som säger att Metro kommer att lansera flera nya produkter under 2018. Han vill dock inte ge några tydliga svar på frågan i fall tunnelbanan kommer att vara fortsatt distributionskanal för Metros gratistidning.

– Metros gratistidning har en given plats, med det är det inte klart om tunnelbanan är det effektivaste sättet att optimera räckvidden för varumärket. Vi kommer att ha en gratistidning, men sen hur den distribueras är en annan fråga.

Vilka alternativ ser ni?
– Vi har inte kommit dit i diskussionen än. Det finns inga heliga kor, men det finns flera kanaler där vi kan nå ut. Samtidigt har vi inte haft en konkret diskussion huruvida vi kommer att fortsätta dela ut tidningen i tunnelbanan eller inte. Men nyheter och journalistik kommer att ha en fortsatt viktig plats för att optimera räckvidden.

Förutom att optimera räckvidden för varumärket, vad har journalistiken för plats i Metro?
– Den är fortsatt jätteviktig för vårt varumärke. Det är journalistiken som de flesta förknippar oss med och det är den som får in användare som vi kan använda i våra andra vertikaler. Nästa steg för Metro 2.0 är att kapitalisera på journalistiken och det är just här Thomas Erikssons kunnande kommer att bli helt centralt. Målet är att räckvidden för vår journalistik ska bli en hävstång för andra produkter.

Mikael König, med erfarenhet från HQ Bank tog över som vd några månader efter att investmentbolaget Custos med Mats Qviberg i spetsen köpte bolaget av Kinnevik för 50 miljoner kronor i februari. En turbulent tid följde där bland annat styrelseordföranden Christen Ager-Hanssen förde en strid om ägandet i Realtid och ägarduon gjorde en omdiskuterad intervju med Nyheter Idag. Den 21 maj stod det klart att Mats Qviberg sålt sina aktier i Metro och Realtid för en krona.

Metros ägare Christen Ager-Hanssen, som är bosatt i London,  jagades samtidigt av Kronofogden med skatteskulder på 17 miljoner kronor.  I augusti köpte Ager-Hanssen in sig i brittiska Johnston Press, som sitter på 200 titlar men också på miljardlån till banken.

Metros vd framhåller också att 2017 varit tufft, både medialt och ekonomiskt.

– Vi hade en del städjobb att göra som de förra ägarna lämnade efter sig.

Hur menar du då?
– Många delar var passivt skötta under flera år. Och med en sådan bolagsstyrning så måste man ägna mycket arbete åt effektivisering.

Och effektiviseringarna kommer att fortsätta?
– Absolut, men inte i form av att vi kommer att göra oss av med personal. Det handlar om att ordna upp organisationsstrukturen så att processerna blir mer effektiva och så att folk inom bolaget inte gör samma jobb.

Hur ser din kontakt med Christen Ager-Hanssen ut?
– Vi har daglig kontakt. Han är ägaren och visionären.

Och han kommer fortsätta att vara ägaren.
– Ja, det är han som har satt de visioner som jag ska omsätta det kommande året.

Metros nya publisher Thomas Eriksson väljer att inte kommentera sitt nya jobb för Resumé med hänvisning till att han är fullt upptagen med sitt nuvarande jobb på Egmont.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.