Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Mexiko gör mångmiljonvinst direkt

Publicerad: 27 Augusti 2014, 15:08

Filip Hammar, Lars Beckung och Fredrik Wikingsson.

Redan första året gör Mexiko Media mångmiljonvinst – men Filip Hammar, Fredrik Wikingsson och övriga ägare återinvesterar hela vinsten för att växa ytterligare.


I slutet av 2012 grundade tv-profilerna Filip Hammar och Fredrik Wikingsson produktionsbolaget Mexiko Media tillsammans med Kanal 5:s tidigare programdirektör Lars Beckung. Räkenskaperna för bolagets första verksamhetsår har nu sammanställts och vittnar om en rivstart.

Med över 5 miljoner i rörelseresultat på en omsättning kring 50 miljoner kronor har bolaget en högre rörelsemarginal än många andra aktörer i branschen.

"Vi är supernöjda över att vara igång och gå med plus, men allra viktigast är att våra kunder verkar nöjda med vår insats och att våra anställda trivs här hos oss", säger vd Lars Beckung, som samtidigt poängterar att de fyra ägarna inte tagit ut helt marknadsmässiga löner vilket resulterat i en på pappret högre lönsamhet.

De tre grundarna och den kreative chefen Micke Svensson, som också är delägare, väljer att återinvestera hela vinsten för att rusta bolaget för framtiden och skapa ytterligare tillväxt.

Bland annat har man byggt upp en helt ny utvecklingsavdelning, som startade sitt arbete nu i augusti.  För 2014 spår Lars Beckung fortsatt tillväxt och högre resultat, med flera nya produktioner på gång.

"Vår senaste produktion Brevfilmen har precis haft en jättefin premiär på SVT, dokumentären om det somaliska bandylandslaget är på gång och vi producerar nu ett nytt relationsprogram med Filip och Fredrik".

Under 2013 producerade Mexiko Media bland annat "Veckans svensk" för TV4, "Hasselhoff" för TV3 samt "Nugammalt" och "Breaking News" för Kanal 5.  

Bolaget hade under år 2013 18 anställda, varav nio män och nio kvinnor.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.