Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Mexikos rivstart imponerar i Cannes

Publicerad: 9 april 2013, 11:27

Filip Hammar, Fredrik Wikingsson och Lars Beckung.

Nya produktionsbolaget Mexiko – grundat av Lars Beckung, tidigare programchef på Kanal 5, samt Filip Hammar och Fredrik Wikingsson – har gjort en rivstart med tre nya format på tre månader. Det imponerar på omgivningen nere på tv-mässan MIP i Cannes.


Ämnen i artikeln:

MexikoFredrik WikingssonFilip HammarMIPLars Beckung

När Resumé når Fredrik Wikingsson på telefon är han hes efter gårdagen. Det är intensivt på tv-mässan i Cannes, och sena nätter.

– Det är första gången jag är i Cannes på tv-mässan. Jag gläds över alla fruktansvärda fyllehistorier man får berättade för sig, säger han till Resumé.

För Wikingsson handlar det inte så mycket om business i Cannes – det överlåter han åt andra partners. Han är mer där för att träffa folk och ha internkonferens med Mexiko.

Bolaget väcker nyfikenhet på plats och säljer nu sina tre format Nugammalt, Veckans svensk och Hissen. Samtliga program har gått bra på svenska kanaler och enligt Wikingsson finns ett stort internationellt intresse för formaten.

Fredrik Wikingsson är inte imponerad över den kreativa höjden i Cannes. De klonade storformaten andas inget nytänkande.

– Det är många som tänker "kommer det här att funka" om olika idéer. Jag, Filip och Micke (Svensson, kreativ chef) tänker inte så. Vi tänker mer "vad för kul kan vi berätta den här gången?". jag tror att man måste tänka mer så för att hitta nya kreativa koncept.

– Jag kan tycka att det är oerhört häftigt att NRK gör en 8 timmar lång sändning om ved, sånt älskar jag. Hisnande grejer! Åtta timmar om ved är framtiden!

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News