Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

MGM köper in sig hos "Survivor"-producenten

Publicerad: 24 september 2014, 10:40

Mark Burnett.

Foto: Angela George.

Metro-Goldwyn Mayer har köpt 55 procent av Mark Burnett Ventures – producenten ligger bland annat bakom den amerikanska motsvarigheten till Robinson – "Survivor".


Ämnen i artikeln:

James Bond

MGM har producerat succéer som The Hobbit, James Bond-filmerna och Robocop.

Företage betalar nu cirka 400 miljoner dollar för en majoritet i Mark Burnett Venture, enligt uppgift till The Wall Street Journal.

MGM kontrolleras av en grupp hedge-fonder som leds av Anchorage Capital Group.

Affären innebär att MGM både investerar i Three Media, vilket är ett bolag som ägs av Mark Burnett och Hearst och producerar shower som "The Voice" och att man även investerar i Lightworkers Media, som är ett företag som Mark Burnett äger ihop med sin fru Roma Downey och ligger bakom exempelvis "The Bible", enligt Wall Street Journal.

Den brittisk-amerikanske producenten Mark Burnett är välkänd för att ha gjort reality-tv populärt genom "Survivor" för över ett decennium sedan.

MGM-köpet innebär också att man investerar i ännu oskrivna manus till "Survivor", "Shark Tank" och "The Apprentice".

Wall Street Journal uppger att förhandlingarna har pågått i flera månader mellan MGM och Mark Burnett eftersom den sistnämnda är på jakt efter mer pengar för att kunna snabba på tillväxten hos sitt tv-imperium.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

James Bond

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.