Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Mikz bildar byrå med norskt bloggnätverk

Publicerad: 18 Augusti 2015, 09:51

Zlatan har haft sin egna kanal i Mikz app sedan 2013

Mikz rymmer stjärnor som Zlatan Ibrahimovic och Lionel Messi. Nu går Dan Olofssons app samman med det norska bloggnätverket United Bloggers International AS och bildar byrå inom influencer marketing.


Ämnen i artikeln:

Dan OlofssonMikz

Appen Mikz representerar sedan tidigare storbloggaren Tyra Sjöstedt. Men satsningen har hittills inte varit lönsam. Bolaget Danir som ligger bakom appen har mellan 2010 och 2013 redovisat ett negativt resultat efter finansiella poster på 155 miljoner kronor, samtidigt som omsättningen bara har legat i hundratusenkronorsklassen. Enligt källor till Breakit har det hittills investerats 250 miljoner kronor i projektet – mestadels från affärsmannen Dan Olofsson som äger hela bolaget. För Resumé förklarar han att förlusterna ska ses som investeringar för framtiden.

Nu går Mikz samman med United Bloggers International AS för att bilda en byrå inom influencer marketing. Dan Olofsson och Kjetil Tveter, som representerar bloggnätverket, blir de största aktieägarna. Namnet på byrån blir United Influences Media Group.

Med "influencers" syftar bolaget på bloggare, kändisar, idrottsstjärnor och andra inflytelserika personer med en egen publik.

I ett pressmeddelande skriver man att målet är att erbjuda varumärken en dedikerad publik genom inflytelserika profiler och utmana traditionell digital marknadsföring.

– Med fusionen kombinerar vi United Bloggers snabbt växande content-marketing- koncept med Mikz avancerade tekniska plattform för mobiler som ger påverkare och varumärken nya möjligheter till tillväxt, säger Dan Olofsson i ett pressmeddelande.

United Bloggers lanserades så sent som januari 2015 och når i dag 2 miljoner unika besökare. Bolaget representerar 100 bloggare. I första hand kommer bolaget att fokusera på den skandinaviska marknaden, men det finns globala ambitioner. Vd för United Influencers agency blir norrmannen Thomas Moen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Dan OlofssonMikz

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.