Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Miljonerna rinner ut ur DN

Publicerad: 26 augusti 2009, 14:33

DN riskerar en förlust på 200 miljoner kronor i år. Trots tidigare sparåtgärder ökade lönekostnaderna i fjol. Nu fruktar redaktionen åtgärderna – som inte har synts till: – Det finns en plan, säger styrelseordförande Jonas Bonnier. Där är läsarna grunden och kvaliteten på tidningen tveklöst viktigast.


Ämnen i artikeln:

Jonas Bonnier

truefalse

Lena Herrmann

DN har drabbats hårdast av annonskrisen bland de stora morgontidningarna. Annonsintäkterna minskar i år med omkring 250 miljoner kronor. Det innebär att fjol­årets måttliga vinst på 51 miljoner i år vänds till en jätte­förlust, även om företaget sparar i det lilla på många sätt.

Tidningen omsatte i fjol 1,9 miljarder kronor. Upplage­intäkten låg still på 700 miljoner kronor och upplagan sjönk till 339 800 ex. Annonsintäkterna sjönk i fjol med 43 miljoner till 1 167. Men lönekostnaderna ökade 2008 med 14 miljoner till 357 miljoner, trots 56 miljoner i avgångs­vederlag föregående år. Företaget hade i fjol 542 anställda, exakt som 2007.

På sista raden i DN:s ekvation står att tidningen riskerar en förlust mellan 150 och 200 miljoner, beroende på hur sparande och annonsförsäljning utvecklas under resten av året.

Affärsområdet Bonnier Morning Paper som, när City nu har tagits över av Bonnier Tidskrifter, i stort sett utgörs av Sydsvenskan och DN, gjorde redan i fjol en förlust på 161 miljoner. I år ser den ut att landa kring en kvarts miljard. Med sjunkande marginaler i de sex övriga lönsamma affärsområdena börjar tidningarna att bli en belastning för hela Bonnier AB.

Ingen förnyelse
Bonniers tv och kvällstidningar har utvecklat nya affärer och startat samarbeten. DI-gruppen har sparat brutalt i sina utlandssatsningar.

Morgontidningarna har, enligt flera insatta bedömare som Resumé har talat med, inte
varit särskilt framstående i någon av grenarna spara eller satsa.
– De har ungefär samma affärsmodell i dag som när Berlin­muren föll, säger en chef i koncernen. De har aldrig tagit ordentligt betalt för innehållet, upplageintäkten har bara setts som ett sätt att finansiera den dyra distributionen. Annonserna har betalat papper och tryck. Webb- och mobilsatsningarna har hittills kostat mer än de smakat.

Därför har de anställda på DN länge väntat på strukturåtgärder från ledningen. Enligt Resumés källor finns planer på att i ett första steg minska DN:s redaktion från cirka 300 till 250 tjänster.
DN:s styrelseordförande Jonas Bonnier hänvisar frågor om prognoser och utfall till vd Lena Herrmann, men sätter sitt hopp till att konjunkturen nu har vänt:
– November och december är goda intäktsmånader för tidningarna och har en enorm betydelse för bolagen. Det här är ett annonsfenomen, men upplagorna är starka och fundamentet för dagstidningarna.

Så vad har ni gjort för att parera nedgången?

– De kortsiktigt operativa åtgärderna får vd kommentera. De långsiktiga är viktigast och får inte dröja för att det är lågkonjunktur. Då är kvaliteten på tidningen och läsarna viktigast, förlorar vi dem går de inte att återta.

Är ni beredda att göra avkall på en uthållig vinstnivå för den skull?

– Dagstidningarna är mycket lönsamma i högkonjunktur. Nej, utan en uthållig vinstnivå blir det ingen kvalitet. Uppdraget till ledningen är att tillse att det blir uthållig vinst.

Men varför händer det så lite på DN?

– Jag tror inte att våra morgontidningar är sämre på att utveckla affärer än andra. Dagstidningarna i hela världen kämpar med stora strukturella kostnader för tryck och distribution, utan att hitta några nya affärsmodeller. Annonsintäkter var affärsmodellen för tidningarna under 1900-talet. Nu måste vi tillbaka till grunden, läsarna, och göra något så intressant att de vill betala. Vi ser med intresse på Rupert Murdochs försök att ta betalt på nätet.

Resumé har sökt DN:s vd Lena Herrmann.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Jonas Bonnier

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.