Media
Miljonpublik för SR:s älgklipp på Facebook – kritiseras
Publicerad: 15 augusti 2017, 08:37
Ekots älgklipp har över 1,5 miljoner visningar.
UPPDATERAD. Diskussionen om hur public service kommersialiseras har fått ny fart sedan P4 Värmland/Ekot delat klippet på den vita älgen direkt i Facebookflödet. ”De tvingar in oss andra i Instant Articles”, skriver Aftonbladets Erik Carlsson.
Public service har länge kritiserats för att försvåra för de kommersiella medierna, riks som lokala. När Jan Helin var publisher på Aftonbladet ifrågasatte han flera gånger SR:s och SVT:s närvaro på sociala medier. När han sedan började som programdirektör på SVT var han tvungen att ta sig an en lugnare ton, och erkänner att de ibland har gjort fel.
När det spektakulära klippet på den vita älgen dök upp på P4 Värmlands Facebooksida, och sedan delades av SR Ekot, var det nog en del som tyckte att det var just fel.
Älgklippet har idag en och en halv miljon visningar på SR:s Facebooksidor. Publiceringen är något som retar de kommersiella medierna då älgklippet slår sig fram genom Facebooks algoritm för video. Frustrationen grundar sig också i att de som ser det kanske struntar i att läsa mer i någon av lokalmedierna.
Erik Carlsson, chef för Aftonbladets sociala medier, menar att det bringar störst problem för landets lokaltidningar.
— Erik Carlsson (@ErikCarlsson) 14 augusti 20171 miljon visningar som gör det lättare för Facebook att tvinga in kommersiella medier i Instant articles, FB Watch och så vidare. Här, Ekot. pic.twitter.com/VFaaNoIH16
Han får medhåll av Magnus Törnblom, chef företagskommunikation, vid TV4:
— Magnus Törnblom (@magnustornblom) 14 augusti 2017Bra att @ErikCarlsson fortsätter uppmärksamma hur SR och SVT agerar på sociala medier och försvårar för övriga medier. https://t.co/lNCGb0fJeD
Karin Lindblom, digital chef för Ekot, säger att kritiken var väntad.
– Det här är en levande fråga. Ska public service och Ekot i det här fallet, vara på Facebook? Jag tycker att de argumenterar väl för sin sak. och har stor respekt för Erik Carlsson, säger Karin Lindblom.
Hur resonerar ni då när ni lägger ut den här typen av klipp direkt i flödet?
– Ekot gör ganska lite innehåll för tredje part och väldigt lite rörligt. Vår policy är att vi ska skapa intresse för våra publiceringar på egna plattformar. Det är rimligt att Ekot försöker nå så många licensbetalare som möjligt. De kommersiella aktörerna prövar sig fram och experimenterar.
Det här är viktiga frågor främst för redaktioner på lokal nivå, menar Karin Lindblom.
– Aftonbladet gråter krokodiltårar över den här publiceringen. De kommersiella aktörerna måste tjäna pengar och de kämpar med att hitta nya affärsmodeller. I det här fallet ville vi att vår publik skulle få se en vit älg.
För ni samtal kring detta?
– Det förs samtal om detta på flera nivåer, säger Karin Lindblom.