Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

”Min första reaktion var nej tack”

Publicerad: 14 Maj 2014, 13:46

Otto Sjöberg.

Foto: Andreas Elgstrand.

Otto Sjöberg tänkte först nobba erbjudandet från Norstedts. Men han tänkte om – och i dag presenterades han som bokförlagets nye vd. – Bokbranschen befinner sig i en väldigt spännande fas, säger Otto Sjöberg till Resumé.


Ämnen i artikeln:

NorstedtsOtto Sjöberg

Resumé var tidigare i dag först med att berätta att medieprofilen Otto Sjöberg ger sig in i bokbranschen – som vd för Norstedts.

– Jag blev kontaktad av styrelseordföranden och min första reaktion var faktiskt att nej, jag var inte så intresserad. Jag har hunnit köra eget i tre år och när jag väl fick upp farten var det bland det roligaste jag har gjort i livet, säger han till Resumé och fortsätter:

– Men, jag märkte att jag inte kunde släppa möjligheten att få jobba med böcker. Jag har jobbat med tidningar och tv, men inte fått chansen att jobba med berättandets moderskepp. Det vore fantastiskt kul. Den andra frågan som poppade upp: i mitt jobb som konsult ägnar jag mycket tid åt att analysera olika branscher och deras utmaningar. Där ser man att bokbranschen befinner sig i en väldigt spännande fas.

Varför tror du att de valde dig?

– Det ska inte jag svara på. Men jag tror att det handlar om att jag jobbat med flera organisationer i förändring. Det andra att jag har lång erfarenhet av nya medier.

Försäljningen av e-böcker har på senasre tid tagit fart rejält, och Otto Sjöberg kan bidra med sitt digitala perspektiv och driv.

– Grunden är att ha de bästa berättarna och berättelserna. Precis som för många andra företag är de traditionella affärsmodellerna under stor press. I ett längre perspektiv kommer det inte gå att driva verksamheten vidare på samma sätt som under de första hundratals åren. Det ställer såklart stora krav på organisationen. Å ena sidan måste man utveckla sin befintliga business och å andra sidan göra en massa nya saker. Man kan inte bara göra det ena eller andra.

Hur snabbt vågar du riva upp traditionella strukturer?

– Jag börjar inte förrän första augusti. Jag har kört eget i tre år. Jag måste först hantera mina kunderrelationer professionellt och avsluta de projekt som är löpande. Dessutom är det en dålig utgångspunkt att ha en massa förutfattande meningar när man går in i något nytt. Det begränsar tankarna.

Hur mycket läser du själv?

– Mycket. Jag är en gammal nyhetsknarkare och min dagliga konsumtion var 5-7 dagstidningar per dag och ett pärlband av olika sajter. Större delen av mitt liv har jag ägnat år nyhetsverksamheter, men när jag klev ut och skulle hjälpa företag med nya strategier och affärsutveckling märkte jag att de dagsaktuella medierna inte är särskilt bra på att förklara de djupa förändringarna. Det hittar man i böckerna. Så jag har styrt om min mediekonsumtion från snabba medier till böcker.

– De senaste åren har mitt fokus varit på facklitteratur. Eftersom jag har en dotter som 3,5 år är det också mycket barnlitteratur. Finns ingen mer krävande mediekonsument än en 3,5åring. Det jag inte har hunnit läsa tillräckligt mycket av är skönlitteratur.

Otto Sjöberg dras till förändringsbranscher.

– Det är det som driver mig. Jag tycker det är roligt att jobba med det och har alltid sökt mig till utvecklings- och förändringsarbete. Under första hälften av 90-talet på Aftonbladet utvecklade jag nya printprodukter, och under andra hälften utvecklade jag nya medier. Det är också det som jag har fortsatt med.

Bokbranschen betraktas som konservativ. Är du inte rädd för en kulturkrock?

– Jag kan inte säga att den skulle vara mer konservativ än andra medieföretag. I de koncerner som jag har jobbat i finns det å ena sidan en stor konservatism. Vi kan inte säga att mediebranschen som helhet varit en stor föregångare.

Vad får du för lön?

– Jag får 200 000 i månaden.

Fredrik Thambert


Ämnen i artikeln:

NorstedtsOtto Sjöberg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.