Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Minimedia varslar 13 – Schibsted koncentrerar all content till samma bolag

Publicerad: 9 juni 2016, 08:51

Maths Nilsson, en av grundarna av Minimedia.

Foto: Privat

När Schibsted väljer att lägga all content på ett och samma bolag, byter Minimedia inrikting – 13 medarbetare kan bli uppsagda.


Ämnen i artikeln:

SchibstedMinimedia

Åtta år har gått sedan nativebolaget Minimedia grundades av Lars Östling, som tidigare var med och grundade Sportbladet, och Maths Nilsson, tidigare nyhetschef på Aftonbladet. Den senare beskriver starten som väldigt kontroversiell.
– Då skrev många medier, som till exempel Resumé, att native inte var okej och att "så där kan man inte göra". Men nu har fenomenet blivit branschstandard, säger han till Resumé.

Därför, menar han, är det fullt naturligt att Minimedia nu byter inriktning.
– Schibsted gör ju numera samma jobb själva i Schibsted Content Marketing Studio. Beslutet att vi får ändra inrikting är logiskt. Vi ingår i samma koncernbolag och rättar oss naturligtvis in i koncernens strategi, säger Maths Nilsson som uppger att han inte är besviken, utan snarare ödmjuk inför beskedet.

Bolagets 13 anställda har varslats. Fackliga förhandlingar pågår och medarbetarna väntas få besked i dagarna, enligt Maths Nilsson.
– Jag upplever det som att det finns en form av förståelse bland personalen. Men på kort sikt är det såklart problematiskt och jobbigt. Men alla besitter stor kompetens som efterfrågas på marknaden, och jobbar med att hitta bra lösningar för alla, säger han.

Kan någon komma att gå till Schibsted Content Marketing Studio?
– Det vet jag inte.

Nu ska Minimedia istället satsa på e-handel.
– Det finns stora möjligheter i den stora digitaliseringen som pågår. Jag har alltid tyckt om att utmana gängse sätt att göra saker på, så det känns spännande. Jag tror att vi kan hitta stora luckor att fylla. Vi jobbar med konkreta lösningar, men jag kan inte berätta mer om det i dag, säger Maths Nilsson.

Schibsted äger 51 procent av Minimedia, och grundarna resterande andel. Nu diskuteras formerna för bolagets vidare drift. Mats Eriksson, affärsområdeschef för Schibsted Growth, där Minimedia ingår, menar i en kommentar att Lars Östling och Maths Nilsson har tillfört mycket till Schibsted.
–  Jag vill tacka dem och för ett fantastiskt arbete och önskar dem lycka till med kommande satsning. Jag är säker på att de kommer att lyckas och hoppas och tror på fortsatta samarbeten. Nu koncentrerar vi utvecklingen av native och branded content till Schibsted Content Marketing Studio inom Schibsted Sales and Inventory där vi använder hela koncernens kraft och kanaler.

Mårten Färlin

Ämnen i artikeln:

SchibstedMinimedia

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.