Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 9 februari 2012, 12:58
Nionde vinståret i rad – men minskad vinst. Bonnier-ägda Expressens gjorde ett plusresultat före avskrivningar (Ebitda) på 115,3 miljoner kronor för 2011. – Upplagemarknanden har varit tuff och vi har haft en stagnerande annonsmarknad 2011, säger vd:n Bengt Ottosson.
Vinsten 2011 är lägre än vinsten 2010 (161,8 mkr), som var Expressens bästa någonsin.
Vinsten efter avskrivningar och strukturkostnader (Ebita) 2011 blev 77,1 mkr (145,7 mkr). Strukturkostnader och engångskostnader nådde 33 mkr.
Bengt Ottosson är nöjd med tanke på läget och förutsättningarna med en drastiskt fallande upplaga.
– Upplagetappet har legat på en något högre nivå än tidigare vilket vi inte kompenserat fullt ut med den prishöjning som gjordes under sommaren.
– Samtidigt har magasinverksamheten fortsatt växa och satsningen där fortsätter under 2012 med en vidareutvecklad prenumerationsverksamhet, kompletterade med nya satsningar på kund- och temabilagor.
– Papperstidningen Expressen har successivt tagit marknadsandelar på kvällstidningsmarknaden, men trots detta finns det ett strukturellt upplagetapp som understryker vikten av att fortsätta satsa på och utveckla de digitala intäktsmöjligheterna – både vad gäller annons och innehåll, säger Bengt Ottosson i en kommentar.
Magnus Helander