Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Minskad vinst för TV4

Publicerad: 5 Februari 2015, 09:06

Casten Almqvist

Foto: Sören Andersen

TV4-Gruppens operativa resultat backar från 783 till 640 miljoner kronor 2014. Anledning är att tv-huset pumpar in stora belopp i den digitala omvandlingen. Här planerar Bonnier Broadcasting bland annat att samla sina tv-rättigheter i ett gemensamt strömmat erbjudande under 2015. – Vi har höga förväntningar på den nya gemensamma plattformen, säger TV4-Gruppens vd Casten Almqvist till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Casten AlmqvistTV4

Under 2014 omsatte TV4-Gruppen 4206 miljoner kronor, vilket är en liten ökning jämfört med året innan. Resultatet minskar däremot med 143 miljoner kronor. Rörelsemarginalen landade på 15,2 (18,6) procent. Dock ska påpekas att C-More inte ingår i resultatet.

– Resultatet är i linje med vår plan där vi kraftigt investerar i den digitala transformationen och i svensk drama, snarare än att vinstmaximera. Vi investerar stort i vår egen framtid och det minskade rörelseresultatet beror uteslutande på det.

Under året gjorde TV4 en rekordförsäljning av nationell tv-reklam. Casten Almqvist nämner en rad faktorer bakom tillväxten. Främst en högre efterfrågan i förhållande till konkurrenterna. Två förändringar TV4 kommer att genomföra under året är att höja reklampriset och utvidga målgruppen från 12-59 till 15-64.

Hur ska ni öka de digitala intäkterna?
– Det är det här vi investerat i under flera månader. Det sker en rad intressanta utvecklingsprojekt. Bland annat den nya plattformen där vi samlar vårt strömmade erbjudande. Men vi ska också utveckla våra befintliga plattformar. Betal-tv växer kraftigt och såväl TV4 Play Premium (40 procent fler abonnenter reds. anmn.), som C More Play och Filmnet har ökat under perioden.  

När kommer den nya plattformen att lanseras?
– Under året.

Vad kommer den gemensamma plattformen att betyda för era intäkter?
– Vi har höga förväntningar på den nya plattformen. Det här är en långsiktig satsning där vi ska få med både våra tittare och annonsörer på en lång resa. Det är inte som förr att man släppte en tjänst och så är det klart. Nu är det snarare så att så fort man lanserar den på marknaden så börjar utvecklingen. På sikt ska vi vara den ledande tv-aktören i Sverige och Finland både när det kommer till linjär-tv och digitalt.

Vilket innehåll kommer ni att satsa mer på framgent?
– Sedan några år tillbaka har vi ett stort fokus på drama. Planen är att kalibrera innehållet utifrån om det är ett stort sportår och ett mindre sportår. 2015 är ett mindre sportår och under året kommer vi att lansera åtta dramaserier. I övrigt kommer vi att fortsätta satsa på samhällsprogram och nyheter, den klassiska genren underhållnings-tv. Samtidigt kommer sporten att fortsatt ha en självklar roll både i räckvidds-tv och Allsvenskan och SHL i C More.   C More redovisades inte i TV4-Gruppens bokslut eftersom bolaget låg under Bonnier Holding under verksamhetsåret.

Vad är planen för C More?
–  Att komma närmare in och bli en viktig del av Bonnier Broadcast. Det går enligt plan. Den nya ledningen är på plats och man har kommit långt i den digitala transformationen.

Fredrik Thambert


Ämnen i artikeln:

Casten AlmqvistTV4

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev