Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 25 januari 2012, 08:34
Om 2011 var året då de sociala medierna slog igenom på allvar i nyhetsrapporteringen, så kan man knappast påstå att det återspeglas i förtroendet för dem. Snarare tvärt om.
Enligt pr-byrån Edelmans undersökning Trust Barometer ökar svenskarnas förtroende för de traditionella medierna medan det minskar för de sociala medierna.
Förtroendet för de traditionella medierna i Sverige ökade med 21 procent under 2011 enligt Trust Barometer. I första hand gäller ökningen etermedierna där tv och radio steg i förtroende med 28 respektive 27 procent.
Detsamma kan inte sägas om sociala medier som Twitter, Facebook, Youtube och bloggar som tappade 8 procent i förtroende under fjolåret.
Svenskarnas förtroende för medierna ligger lågt jämfört med resten av världen – 30 procent jämfört med EU-snittet på 40 procent enligt Trust Barometer.
Fredrik Thambert