Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Minskat förtroende för sociala medier

Publicerad: 25 januari 2012, 08:34

Om 2011 var året då de sociala medierna slog igenom på allvar i nyhetsrapporteringen, så kan man knappast påstå att det återspeglas i förtroendet för dem. Snarare tvärt om.


Ämnen i artikeln:

TwitterFacebook

Enligt pr-byrån Edelmans undersökning Trust Barometer ökar svenskarnas  förtroende för de traditionella medierna medan det minskar för de  sociala medierna.

Förtroendet för de traditionella medierna i Sverige ökade med 21 procent under 2011 enligt Trust Barometer. I första hand gäller ökningen etermedierna där tv och radio steg i förtroende med 28 respektive 27 procent.

Detsamma kan inte sägas om sociala medier som Twitter, Facebook, Youtube och bloggar som tappade 8 procent i förtroende under fjolåret.

Svenskarnas förtroende för medierna ligger lågt jämfört med resten av världen – 30 procent jämfört med EU-snittet på 40 procent enligt Trust Barometer.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

TwitterFacebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.