Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Missen som fick Clear Channel att gå miste om cykelavtalet

Publicerad: 27 September 2017, 09:05

Trafikborgarrådet Daniel Helldén. Clear Channel missade cykelavtalet med Stockholms stad efter att en obehörig person undertecknat anbudet. Nu överklagar de beslutet.

Under gårdagen bekräftade Stockholms Stad att JCDecaux tog hem avtalet gällande offentliga cyklar. Konkurrenten Clear Channel valdes bort efter ha missat med formalian och tänker nu lämna in en överklagan.


Ämnen i artikeln:

UtomhusreklamStockholms StadClear Channel

Under gårdagen berättade Dagens Media att JCDecaux gått vinnande ur avtalet som gäller offentliga cyklar i Stockholms stad. Avtalet gäller 350 reklamytor i form av vitriner i utbyte mot att JCDecaux tillhandahåller cyklarna och är enligt företaget värt en kvarts miljard över tio år. Utöver reklamytorna får det vinnande bolaget även alla intäkter från reklam på cyklarna och brukaravgifterna, den huvudsakliga intäktskällan är dock reklamvitrinerna.

Avtalet har tidigare tillhört Clear Channel under tolv år, Clear Channel har bistått med 1000 cyklar som under 2016 användes 500 000 gånger.

– Vårt system kommer att vara på en helt annan nivå, vi ska utöka till 5000 cyklar. Bygga ett mobilt system, och även inkludera elcyklar, berättade Magnus Heljeberg, vd på JCDecaux, för Dagens Media.

Buden från Clear Channel respektive JCDecaux var i princip identiska men enligt trafikborgarrådet Daniel Helldén, MP, valdes Clear Channel bort efter en miss i formalian.

– De som håller på med offentliga upphandlingar vet hur viktigt det är med formalia. Det finns ett stort antal upphandlingar där domstolar i efterhand gått in och hävt beslut där man förbisett den här typen av formella fel, berättar han.

Den formella miss som kostat Clear Channel en kvarts miljard är att de inte styrkt att personen som undertecknat anbudet hade rätt att göra det, varpå anbudet förkastades.

Clear Channel menar att de kommer överklaga beslutet, är ni säkra på att det inte kommer fällas?

Helt säker man kan givetvis aldrig vara, men våra jurister har granskat fallet och kommit fram till bedömningen att ett beslut om Clear Channel inte skulle klarat en domstolsprövning, avslutar Daniel Helldén.

Clear Channels svenska vd Ola Klingenborg är av en annan uppfattning.

– Vi och våra jurister delar inte stadens bedömning. Det här är en osedvanligt komplex upphandling där tre av fem anbudsgivare blivit underkända, så detta är inte enkelt. De som lämnat in anbudet är vår partner Moventia och de har erfarenhet från offentliga upphandlingar världen över

Dokumenten som Clear Channel lämnat in gällande upphandlingen omfattar tusentals sidor men fälls alltså av Stockholms Stad på grund av att en obehörig person undertecknat dem.

– Vi tolererar inte att Stockholms Stad gör en sån här tabbe. För våra annonsörer spelar det dock ingen större roll men vi själva har kommit att älska de här cyklarna under de tolv år vi tillhandahållit dem, avslutar Klingenborg.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.